Last updated on 17. 2. 2024
S pokračující miniaturizací elektroniky začalo být možné i na modelu natáčet záběry jakoby z pohledu strojvedoucího. Věc ale není tak jednoduchá, jak se zdá, proto jsem se rozhodl udělat malý test.
Požadavky a možnosti
Protože modelařím ve velikosti TT, zajímaly mne kamery, které by bylo možné naložit na vagón a natáčet. Současně by se mělo jednat o poměrně solidní kousky z hlediska nároků na obraz. Na rozdíl od různých akčních kamer totiž potřebujeme ostrý obraz již ve velice malé vzdálenosti od kamery, řekněme 10 – 15 cm. A obraz by měl být čistý a prostý šumu – zatímco akční kamera snímá reálný svět, my očekáváme obdobně čistě podané detaily, které jsou ale 120x menší. A nakonec chceme natáčet v prostředí, kde ani zdaleka není tolik světla jako venku.
Problém se velice brzy rozdělil na dvě oblasti:
– akční kamery s celkem vysokou cenou, ale s očekávatelnými slušnými výsledky
– miniaturní kamery z Aliexpressu, levné, zato s vlastnostmi neznámými
Akční kamery nejsou součástí tohoto testu – z dostupných jich totiž zase není tolik a pro TT vlastně žádná. Zajímalo mne, co se dá získat z Číny, kde je nabídka nepřeberná a zdánlivě uspokojí každého.
Hned na začátku čeká zájemce malý oříšek. Ne všechny rozumně vypadající kamery nabízejí vše, co k natáčení potřebujete:
– kameru (snímač)
– záznamové zařízení (nejčastěji SD-kartu)
– akumulátor (aby nebylo třeba řešit napájení z koleje úpravou vagónu)
– wifi (pro ovládání a přenos obrazu na mobil).
– přijatelné rozměry
První tři věci jsou celkem důležité pro to, abyste mohli jen položit kameru na plošinový vagón a natáčet. Ne každý je zběhlý v úpravách elektroniky a kamery zrovna jsou ukázkou, kam až se miniaturizace dostala, takže něco přepájet vyžaduje cvik. Wifi připojení není úplně nutné, ale potěší a s takovou kamerou je víc zábavy. Ne vždy chcete stříhat video z SD-karty a stačí se na něj takto kouknout či poslat kamarádům. Rozměr je zásadní pro to, aby kamera projela všemi tunely, mosty a neolámala návěstidla.
Testované kamery
S ohledem na dostupné možnosti jsem do testu zařadil i kamery, které některé z těchto požadavků nesplňují, ale přesto se jevily slibně. Objednal jsem proto tyto kamery:
První tři splňují všechny požadavky, u ostatních jsou omezení uvedena. Většinou není známý výrobce – těžko nějakého zjistit, každá věc se prodává pod spoustou označení u mnoha prodejců a příští měsíc je stejně všechno jinak.
SQ23 – kostka 29 x 29 mm, rozlišení FullHD, wifi, SD karta, akumulátor. Trochu zubatý obraz, ostrý cca 30 cm od kamery. Aplikace k této kameře se jmenuje Sport DV, spojení ale často padá.
X6 – kostka 32 x 32 mm, rozlišení FullHD, wifi, SD karta, akumulátor. Obraz o něco lepší jak u SQ23. Aplikace iWFCam, vypadá hezky. Problém – nic se na kartu neuloží, resp. nejde přehrát.
A11 – skorokostka 37 mm (v) x 32 mm (š), rozlišení FullHD, wifi, SD karta, akumulátor. Ostrý záběr už 10 cm od kamery. Asi nejlepší řešení vše v jednom pro H0 za tyto peníze. Aplikace PixPlus, spojení dobré.
MiniDV (MD21) – kostka 26 x 26 mm, rozlišení FullHD, SD karta, akumulátor, ale ne wifi. Obraz zašuměný, málo ostrý, zaostřeno cca 50 cm od kamery. Aplikace není, nahrává jen na SD kartu.
SQ11 – kostka 24 x 24 mm, rozlišení FullHD, SD karta, akumulátor. Už druhý kus nefunguje. Aplikace není, záznam jen na SD kartu.
Starfeng X5 – válec průměru max 33 mm, rozlišení FullHD, wifi, SD karta, nemá akumulátor. Nejlepší obraz v testu, prokreslený a ostrý cca 10 cm od kamery. Aplikace StarEye, dobrá obsluha, záznamy v mobilu i na kartě.
Poznámka: záměrně jsem nevybíral kamery s rozlišením 4K – v této velikosti a ceně je to nesmysl, optika je natolik nepřesná, že s bídou vykreslí to FullHD.
Rozměry
Pro srovnání jsem kamery, u kterých je velikost kritická, zakreslil do dovolených rozměrů průjezného průřezu a průřezu vozidla podle norem NEM. Někde to vyjde někde ne. Obrázek obsahuje i kameru Sony z dalšího příspěvku.
Popis vybraných modelů
Po vyzkoušení se ukázala slabina tohoto trhu – zdaleka to není to, co byste si mysleli. Ustoupil jsem proto od původního záměru udělat recenzi na každý model, namísto toho shrnu základní vlastnosti a blíže se budeme věnovat jen třem kouskům, které jsou pro naše potřeby akceptovatelné.
SQ23. Obraz je celkově neostrý, což je asi dáno optikou, kamera má ale výhodu, že vyhoví pro kolejiště TT. Má rozměry 29 x 29 mm, při uložení max. 5 mm nad temeno kolejnice splní i požadavky NEM 301 na obrys vozidel. V aktuální verzi dost padala aplikace, ale problém byl jen s připojením k wifi, což by se možná vyřešilo přesunutím kanálů domácí wifi jinam. Ke kameře je dost rozsáhlé příslušenství, zmíním zejména venkovní voděodolný kryt, takže kamera je kromě jiného vhodná i pro použití na zahradní železnici.
Video zde: https://youtu.be/2bVp61zxbn8, fotografie níže.
A11. Tohle se jeví jako poměrně slušná kamera pro H0. V TT bohužel, rozměr 39 x 32 mm (na výšku) znamená problém. Šířkou se ještě jakž takž vejde do průjezdného průřezu, ale naráží buď nahoře o tunel, nebo dole o nástupiště, podle toho, jak vysoko nad kolejí je umístěná.
Nicméně obraz je velice přijatelný, trochu světlý, ostrý už cca 10 cm od kamery, v tomto parametru je kamera nejlepší. Fotografie níže a záznam z kamery zde: https://youtu.be/pLUAuaSMvdg
Starfeng X5. Kamera má nejhezčí obraz z testovaných, ale nemá vestavěný akumulátor. Její rozměr je taky přijatelný, obdobně jako SQ23 ještě splní požadavky na obrys vozidel. Ke kameře je trochu legrační stojánek, který je lépe nahradit nebo doplnit ploškou, aby kamera ležela stabilně.
Obraz je lépe prokreslený, než u předchozích konkurentů a je i poměrně jemný. Záběr je ostrý asi 10 – 15 cm od kamery (v závislosti na kontrastu scény) a kamera si dobře poradí i se světelnými podmínkami.
Odkaz na video:
Kamera stojí na koleji, záznam provozu ve stanici: https://youtu.be/Fih7rt5DNR8
Kamera naložená na vagón a projíždí ze stanice k tunelu: https://youtu.be/RgGUHVYyXPA
U této kamery si ukážeme i aplikaci pro obsluhu a záznam. Ke kameře je dodáván anglicko-čínský a čínský návod, ale dá se z něj pochopit, co je potřeba. Nainstalovat aplikaci, zadat do ní parametry domácí wifi, kameru připojit na napájení, namířit na zobrazený QR kód v aplikaci a hotovo.
Po zprovoznění vidíte (odleva) náhled kamery, možnost uložit fotku či video a nastavit parametry obrazu. Album (uprostřed) pak ukáže uložené záznamy podle data. Uloženy jsou někde v mobilu. Při prohlížení záznamu se přes další volby (…) zvolí „Save to local album“ a pak svůj záznam naleznete v mobilu, mezi fotkami a videi v galerii v knihovnách Pictures a Movies.
Tato aplikace je současně nejpropracovanější a funguje bez chyb a padání.
Co se týká napájení kamery, máme dvě možnosti:
a) koupit malou powerbanku a napájet to z ní (vhodná je na jeden Li-Ion článek, vejde se do připojeného nákladního vozu a USB kablíkem se spojí s kamerou
b) udělat si sběr z kol vagónu a sestavit si malý napájecí zdroj 5 V.
Na fotce níže je pro zkoušky použitá lokomotiva, ze které je vytaženo napájení, v Easu je vložený měnič na 5 V (stačí ale vzít usměrňovač, kondenzátor jako zásobník energie a stabilizátor) a kamera je rozebraná kvůli tomu, co popíšu dále.
Kulatý tvar mi totiž nedal spát, zajímalo mne, jak je objem vyplněn. Dva šroubky – a vidíme, že vyplněn zdaleka není:
K sestavě patří ještě samolepící wifi anténa cca 2 x 1 cm, která je vlepená v krytu a dá se odlepit.
Elektronika má šířku jen 26 mm, což vypadá slibně.
Tady bych popis ukončil a iniciativu přenechal vám, modelářům. Krabička či vhodný držák se dá slepit či navrhnout třeba i z 3D tisku. Když se zachová izolační dělicí přepážka, dají se desky složit k sobě, obalit vhodnou krabičkou a naložit na standardní plošinový vůz v TT či H0, bez nutnosti úprav. Hlava se snímačem bude na čelní straně, vlastně opřená shora o nárazníky. Stačí taky jen ořezat kulatou zadní stranu do zaobleného obdélníku a zbytek stáhnout do smršťovací bužírky. Snímací hlava má dost dlouhý páskový vodič, takže se dá povysunout, otočit o 90° a když se desky elektroniky umístí nastojato, vejdou se i do vozu velikosti N. Jen musí být o něco níže nad kolejí, ale to by vyřešil vhodný pojezd.
Závěrem
Sice jsem čekal víc, ale s ohledem na ceny kamer, které se pohybují od jednoho sta do pěti set korun, je výsledek vlastně ještě slušný. Všechny tři popsané modely splní podmínku „koupím a natáčím“ (X5 tedy až s powerbankou) a obraz je s jistými výhradami koukatelný,
Ideální to ale není a vlastně asi ani být nemůže. Důvody jsou dva: 1) cena – za malé peníze není kvalita. 2) rozměr – když už je to drahé a kvalitní (řekněme, že GoPro a spol. by třeba obrazově vyhověly), tak je to velké. Logicky, protože malinkou čočkou tam nedostanete světlo, tedy musíte signál hodně zesilovat, to s sebou nese šum. Malá čočka je navíc plastová a má zkreslení obrazu, aberaci a kdoví co (proto jsem taky hledal něco, co aspoň vypadá, že má čočku jakž takž). No ale když zvětšíte čip a uděláte velkou čočku, zase se vám projeví optika a zkrátí se vám hloubka ostrosti. Znáte ze zrcadlovek, kde při focení portrétu otevřeme clonu a tím dosáhneme rozostřeného pozadí. Tady o to ale nestojíme. Ale velká clona znamená málo světla a tedy šum… Kde jsme to začali?
Pokud chcete víc, musíte přejít do jiné kategorie. Jenže jak GoPro (jako jediný vyhoví model Hero 5 Session), tak třeba DJI (Action 2) mají rozměr 39 x 39 mm (tedy jsou vhodné jen pro H0), cenu v bazarech asi 3000 korun (nové okolo 5 – 6 tisíc) a stejně to není ideální, nejsou navrženy pro makro a neostrá oblast před vlakem bude poměrně velká.
Pokud víte o kameře, která tohle všechno předčí, budu rád za tipy – a ostatní asi se mnou.
Mám jeden tajný tip, ale o něm až někdy jindy.
Aktualizace: tip už dorazil, takže pokračujte tady.
(c) 2024 Jiří Zlámal
Teda, že pojedeš na červenou, to jsem nečekal. Každopádně z kamer to vidím na nějaký iPhone, ale průser je ten telefon, pro statické záběry ve stanici by to ale mohlo stačit.
Tyhle komentáře jsem zase já přesně čekal a když si všimneš, mašina svítí dvěma bílýma, tedy jedeme cestou posunu do kamenolomu. Takže cajk. 🙂
Telefon používám Motorola Edge 20, stojí oproti ajfounu nula nula nic a fotí krásně, hlavně má makroobjektiv umístěný šikovně v rohu, tedy ho můžu postavit do kolejiště a fotit z pozice pozorovatele – viz fotky z Malé Paky tady v galerii.