Kamera Sony HDR-AZ1

Last updated on 26. 2. 2024

V minulém příspěvku jsem se zaměřil na test levných kamer z Číny. Výsledky byly poněkud rozpačité, ale jiné řešení nebylo k dispozici – a vlastně není dosud. O dnes testované kameře jsem sice již tehdy věděl, ale je to záležitost z roku 2015 a nenapadlo mne, že bych ji ještě mohl získat. Shodou několika okolností (hlavně děkuji modelářskému kolegovi Martinovi Horákovi) se to podařilo…

Jsem fanouškem Renauda Yvera, který staví kolejiště Luzy, zobrazující fiktivní stanici ve Francii s navazujícími tratěmi. Renaudova videa mají vždy šťávu, jsou to často animované příběhy a jsou perfektně řemeslně zpracované. Renaud ve svých novějších videích využívá právě tuto kameru – měl jsem tedy představu o tom, co dokáže. Jenže on modeluje v H0, zatímco já v TT. Otázka tedy zněla: vejdeme se? Během testů čínských kamer jsem si udělal takovou srovnávací pomůcku:

Srovnání velikostí testovaných kamer

Vejdeme. Kamera měří 72 x 36 x 24 mm (délka x výška x šířka) a má v průřezu tvar běžného rychlíkového osobního vozu s oblou střechou. Norma NEM301 dovoluje výšku 42 a šířku 30 mm, takže když kameru posadíme 6 mm nad kolej, stále jsme v dovolených mezích.

Sony HRD-AZ1 a vůz Bmz

Pro první pokusy s kamerou jsem si po Renaudově vzoru navrhl a zhotovil jednoduchý hlubinový vůz – dva mosazné pásky spojené dole plošinou na uložení kamery a dvěma příčkami pro upevnění podvozků. Zatím stačí, ale plánuji něco lepšího, méně industriálního, aby se to dalo bez ostychu provozovat i na funkčním kolejišti. Nejspíš takovou nějakou obdobu měřicích vozů správce infrastruktury.

Kamera na vagonu na kolejišti

Co kamera dokáže? It’s a Sony, takže hodně. FullHD videa (1980 x 1080 bodů) v několika režimech záznamu, včetně časosběru a naopak rychlého snímkování, v režimu fotoaparátu pak snímky s rozlišením 11,9 Mpx (4608 x 2592). Objektiv Carl Zeiss Tessar s optickou stabilizací obrazu a úhlem záběru 170 °. Snímací čip Exmor R v pověstné Sony kvalitě. Protože to je vlastně akční kamera, je k ní spousta příslušenství na kolo, na čelo, pod vodu atd. Dálkové ovládání ovladačem, který si navlečete na ruku, s displejem a tlačítky pro obsluhu… Mobilní aplikace, ze které můžete vše ovládat také. Všechny detaily najdete na stránkách Sony.

Zásadní nevýhodou je, že kamera je osm let stará a již se nevyrábí. Nezbývá tedy, než zkusit různé bazary, eBay a podobně. Ceny jsou různé, nová, včetně držáků a pouzder, stála asi 10 tisíc korun.

Kamera a ovladač na ruku

Pro první zkoušky jsem zvolil stanici Velká Paka, protože má více kolejí a širokoúhlý objektiv tam může lépe ukázat svoje přednosti. Musím říci, že rozdíl v kvalitě je obrovský – jak se říká, za hodně peněz hodně muziky. Přednosti pořádného skleněného objektivu a snímače, který je několikrát větší, než u čínské produkce, se prostě ukážou hned. Prokreslení scény, to, jak se kamera vypořádá s nezakrytým osvětlením shora, velká hloubka ostrosti… V režimu fotoaparátu konkuruje mému mobilu Motorola Edge 20, kterým fotím snímky i sem do galerie, s tím, že hloubka ostrosti je mnohem větší.

Ukázka fotografie z kamery v režimu Foto

Video z kamery je čisté, díky optické stabilizaci klidné a dobře prokreslené i při změnách scény a jasu. Přijatelně ostrý obraz i při zobrazení na velkou obrazovku začíná cca 12 cm před kamerou, což je velice dobrá hodnota.

Tolik první dojmy a jakmile budu mít další poznatky (kamera dovoluje použít několik kodeků a režimů záznamu), článek doplním. Očekávejte novinky!

(c) Jiří Zlámal 2024

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *