Zvuk a digitální spřáhlo pro řadu 295 Metrans (V90 DB)

Po delší době opět nový příspěvek – tentokrát na téma digitalizace modelu německé posunovací lokomotivy z produkce PIKO, dostupné jako V90, resp. ř. 290 DB a ř. 295 Metrans. Samotný model je na „klasickou“ digitalizaci připraven (stačí jen umýt a jít), ale s tím my se nespokojíme a budeme chtít víc.

Omluvte horší kvalitu fotek v článku – byly pořizovány během delší doby spíš dokumentačně během zkoumání modelu a až dodatečně využity pro článek.

Model samotný je poměrně precizně provedený, s perfektní povrchovou úpravou, zejména v červených verzích. Modrý model Metransu lehce utrpěl digitálním tiskem jednotlivých vrstev nápisů, které nepůsobí tak decentně jako v originálu, ale přesto vypadá velice efektně. V základním stavu je model dodáván s očkovým spřáhlem a pro analogový provoz. Cílem přestavby bylo model digitalizovat, ozvučit a vybavit „digitálním“ spřáhlem, tedy takovým, které lze ovládat na dálku.

Prvním krokem bylo zjistit, co se vlastně pod kapotami skrývá, co si můžu dovolit upravit a co k tomu budu potřebovat. Nejprve se zvedne kabina a vytáhne vzhůru – drží díky západkám v dolních rozích, stačí s ní trochu zakývat ze strany na stranu a současně táhnout vzhůru.

Kapoty pak drží dvěma šroubky pod kabinou a čtyřmi západkami nad podvozky, boky kapot stlačte prsty k sobě a vytáhněte vzhůru. Objeví se asi to, co vidíte na obrázku níže (zde je již sundaný i kryt, imitující stanoviště strojvedoucího).

Pod oběma kapotami jsou nahuštěné desky se součástkami a hromadou drátků. Jedna deska má osazenou patici Plux 16 pro dekodér, jen je potřeba si trochu zřídit místo. Z výroby vždy svítí tři bílá světla na jedné straně a dvě červená na druhé a vypadá to, že bez úprav je nejde vypínat či zapínat jednotlivě, jen svítí takto vše/nesvítí nic.

Protože jsem toužil mít model ozvučený, hledal jsem a u firmy SD-Modell našel dekodér ZIMO MX648P16 s nahraným zvukem řady V90/BR290. Majitel firmy má na YouTube pěkné video, které ukazuje možnosti stroje – a má použito i vlastní ovládané spřáhlo! A bylo rozhodnuto, co se bude dít dál!

Reklamní vsuvka: dekodéry se zvukem i spřáhla jsou už dostupné u TT modeláře (či brzy budou).  

Následovala rozborka stroje abych zjistil, kam se co zapojí, protože jsem to v dokumentaci nikde nenašel. Na deskách plošných spojů je řada očíslovaných plošek, některé zapojené, některé volné.

Výsledky bádání jsou zde – vše se zapojí na tu desku, na které je i patice dekodéru:

Na horní straně:
P19 – plus pól, P20 – minus pól pro spřáhlo na opačné straně lokomotivy, FO2 dekodéru (plošky v předních rozích)

P10 – výstup FO6 dekodéru (SUSI) – zatím volný. Pozor, jde o logický výstup, nesmí se zatěžovat víc, jak 0,5 mA! (ploška blíž středu lokomotivy vedle černých kablíků)

Na spodní straně:
P26 – plus pól, P25 – minus pól pro spřáhlo na této straně lokomotivy, FO1 dekodéru (plošky v předních rozích a duplikované v polovině bočních stran desky)

P20, P21 – reproduktor
P22 – minus pól napájení dekodéru (pro power-pack)
P24 – plus pól napájení dekodéru (pro power-pack)
P23 – výstup FO5 dekodéru – zatím volný (SUSI). Pozor, jde o logický výstup!
(plošky na kraji desky blíže středu lokomotivy)

Z toho plyne, že po doplnění spínacích tranzistorů na logické výstupy FO5, FO6 by bylo možno řídit koncová světla zvlášť, dalším tranzistorem blokovat horní reflektor ve vazbě na pozičky a tím získat téměř kompletní sadu návěstí dle současných zvyklostí. To mne ještě čeká…

Začneme montáží reproduktoru – Brawa 11×15 mm s průhlednou ozvučnicí (u TT modeláře) se vejde do kabiny, jen to chce trochu „vykostit“ nálitky uvnitř – stav před a po:

Repro se pak nalepí oboustrannou páskou na imitaci řídícího pultu.

V dalším kroku tedy proběhla jen montáž digitálních spřáhel – zasunou se do šachty, kablíky se prohodí za kinematikou směrem vzhůru a protáhnou k příslušným ploškám na desce. Pozor, u spřáhla je bílý (nabílený) kablík plus, nutno dodržet! Ve spřáhle je vložen magnet a obráceně to nefunguje!

Spřáhlo má dvoje aretační kolíčky, aby šlo do šachty zasunout více či méně. Já zatím použil víc vysunutou pozici, podle testů s vozy pak asi trn zkrátím, aby se zkrátila vzdálenost mezi nárazníky.

Ze spodní strany šachty je dobré kablíky přilepit, aby se neodlamovaly u těla spřáhla, idelálně pružně.

Kablíky od spřáhla jsou ty dva černé zkroucené, zapojí se na plošky na předních rozích desky, tyto dva zespodu, ty z druhé strany lokomotivy přijdou z horní strany (nutno dodržet, funkce spřáhla je závislá na směru).

V tento moment máme hotovo, protože dekodér dostanete od SD-Modellu už nastavený. Zde je přehled funkcí:

F0/F1 – světla (F0 funguje, F1 se chová divně, nutno pozjišťovat)
F2 – rozpojení spřáhla (automaticky dle směru) + zvuk spřáhla
F3 – posun, snížení rychlosti na polovinu
F4 – píšťala
F5 – houkačka, dlouhý tón
F6 – kompresor
F7 – ventilátor
F8 – zvuky zapnout/vypnout, vč. startu a stopování motoru, je-li lokomotiva v klidu
F9 – pískování
F10 – houkačka, dvoutón
F11 – píšťala, dva krátké tóny
F13 a dále – povely ve vysílačce, vše v němčině

Po zastavení vlaku a stisku F2 lokomotiva mírně couvne a stlačí vozy k sobě, rozpojí spřáhlo a popojede vpřed. F2 je vhodné mít jako trvalý povel a po ukončení „akce“ jej zase vypnout. V případě mžikového povelu se sice přehraje patřičný zvuk celý, ale rozpojení se nedokončí.

Nastavení registrů není potřeba provádět, jen snad délka poodjetí lokomotivy se dá zkrátit (CV116).

Pro zájemce o víc rozumů kolem spřáhla a jeho nastavení pro použití v jiných strojích odkazuji na stránky kolegů, kteří jsou v této oblasti daleko přede mnou: 
– Lokopin (detailní popis zapojení i nastavení)
– JH vlaky (zapojení a nastavení zejména pro Brejlovce Roco)
– Diskuze modely.biz

Odměnou je nám takovýto krasavec pro provoz na vlečce kontejnerového terminálu:

A na závěr – ukázka, jak to v praxi vypadá, je ke shlédnutí zde: BR295_dig.sprahlo.mp4 (5,2 MB)

Jakmile vyřeším otázku svícení, článek doplním. 

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *