Last updated on 3. 9. 2023
Zrodil se kdysi jeden nápad… Kolejiště popsané tady na stránkách, tehdy ještě beze jména… Že by se z něj mohla vyvinout skládačka okolo obýváku… Mít na ní tu stanici. Mít tam zásobníky ropy. Mít tam – protože dělám VI. epochu – průmyslovou zónu! Kontejnery! A taky lokálku. Navíc – skládačka z úzkých segmentů se dá dát do skříňky a snadno uklidit. Jenže… Jenže je omezená na ježdění tam a zpět a nedává tu hloubku scény pro focení… Takže se zrodil nápad na klasické kolejiště.
Protože ale na velké kolejiště zatím nebyl prostor či podmínky, nápad vznikal do šuplíku. A za těch několik let dozrál – tedy doufám. Z potřeby umístění doma v obýváku se návrh přeorientoval na půdu na chalupě, kde zdánlivě není omezen prostorem. Ovšem omezené jsou finance a zejména čas. Takže následovalo jisté zahuštění, které ale výsledku podle mne prospělo.
Dosti řečí, o co jde:
Kolejiště ve tvaru L široké 4 metry, znázorňující současnou stanici na neelektrifikované jednokolejce a z ní odbočující lokálku do kopců s malým nádražíčkem. Stanice se nachází v kopcovitém terénu a Trainmaniakova fotka krajiny k ní sedí přímo skvěle. Původní budovy ve stanici se zachovaly z dob minulých – výpravní budova ve stylu StEG je odhad, jak asi vypadal Moravský Krumlov, než jej Drahstav za socialismu unifikoval do brizolitové šedi a výtopna sice nemá českou předlohu, nicméně pro odstavení pár strojů soukromého dopravce bude dobrá. Na vizualizacích jsou zobrazeny modely z WinTracku, vzhled plánovaných budov můžete ale vidět na odkazech v textu.
Pravou stranu vyplňuje průmyslová zóna s dominantní halou ocelářského velkoobchodu a plochou, kde se překládají kontejnery. Přední stranu této poloviny zabírají zásobníky ropných produktů se stáčírnou.
Na konci se před tunelem krčí strážní domek, svědek dob minulých, ke kterému se tlačí drátěný plot a silnice s kamiony přivážejícími kontejnery.
Levá strana je věnována přírodě – lokálka se stáčí podél řeky a obtáčí kopec, aby překročila údolí s hradem na ostrohu a dorazila do malé staničky v kopcích.
Odtud sice kolej pokračuje – ale již jen jako výtažná, dál se už dlouhá léta nejezdí, snad zas někdy v budoucnu. Pořád je ale v činnosti malá pila a hrad je oblíbeným cílem výletníků.
Jak to vypadá na výkrese?
Vedení kolejí ve stanici a přilehlých tratích a vlečkách. Původní stanice, popsaná zde na stránkách, je rozšířená o dvě koleje. Na levém zhlaví přibude složité křížení se dvěma „angličany“ pro možnost „cokoliv kamkoliv“. Vpředu se nachází dvojkolejná výtopna, na vzdálenější straně je zázemí traťovky. Pravá strana původní stanice se natáhne o 20 cm a dostane odbočku do průmyslové zóny. V popředí se nachází kusá kolej ke skladišti dál vpravo odbočka k ropné vlečce. Průmyslová zóna jde příkladem a vlečky se využívají u obou firem, jak na volné ploše tak pro návoz a odvoz zboží.
Hlavní trať se na levé straně stočí o 180° a ještě vykoukne na mostě přes řeku, aby zmizela pod hradem. Stanička na lokálce má dvě dopravní koleje a jednu manipulační s kusou kolejí k pile. Pokračování je ve hvězdách. Ale mohlo by se dojet obloukem přes most na rozšířený pravý bok kolejiště, kam by se přidalo tak 80 cm, aby se vešla koncová stanička a třeba lom nebo jen rampa pro lesáky.
Skryté nádraží. Oba konce hlavní tratě klesají od tunelových portálů podél celé zadní strany kolejiště, aby se dostaly do skrytého nádraží u přední strany panelu. Na obou koncích skrytého nádraží jsou vytvořeny smyčky pro obrat souprav – vlak vjede napřed do smyčky a „zaparkuje“ na příslušné koleji, připraven k odjezdu. Nádraží doplňuje několik kusých kolejí na odstavení například motorových vozů.
Tolik k návrhu – a ještě pár let to bude vše, co se v této věci dalo zatím podniknout. Nicméně se těším na fundované komentáře.
Napište první komentář