Last updated on 7. 11. 2022
Asi každý příznivce velikosti TT se setkal s výhybkami EW1 a asi každý se s nimi vyvztekal – zastavující se vozidla, nemodelový vzhled otočných jazyků… Ale protože ne vždy se dá použít jiný (tzn. delší) typ výhybky, pustil jsem se do úpravy na její „celokovové“ provedení, ovšem s cílem nahradit nejen srdcovku, ale celé jazyky za pružné. Jde to, a funguje to.
Věřím, že nejsem sám, kdo něco podobného provedl, zatím jsem ale nikde nenašel popis, tak si dovolím být první. Třeba nebudu průkopníkem slepých cest 🙂
Nejprve klasicky vyfrézujeme plast srdcovky, pokud možno si zachovejte nepoškozené imitace šroubů, ale musí se sebrat vše až do roviny paty kolejnice.
Protože jazyky vytvoříme z kolejnice, budou vyšší, než původní (a než skutečné) a musíme tedy odebrat i kluzné stoličky u špic jazyků – to pokud možno přesně, čím hladší bude plocha, tím lehčeji budou jazyky chodit, a to potřebujeme. Neberte si z mojí fotky moc příklad 🙂
Z kusu kolejnice (já jsem použil pruty od p. Litomyského, které jsou štíhlejší, ale asi by to šlo i z Tilligu, tyto profily jsou zase pružnější) vytvarujeme jazyky. Měly by končit nad pražcem, nebo těsně za, podívejte se na fotky skutečných výhybek. Z vnější strany zbrousíme vnější polovinu paty asi na délku pěti pražců, z vnitřní strany patu necháme. Do špice jazyka, v místě, kde je táhlo přestavníku, zabrousíme do vnitřní strany paty drážku pro ovládací trn – ten je součástí takové menší vychytávky, která se třeba bude líbit – viz dále.
Ještě jsem nařízl patu z obou boků v místě bývalého otočného bodu pro zlepšení pružnosti. Na straně srdcovky nařezávám a ohýbám kolejnici v místech pražců, zářez je pak tmavý a vypadá to, jako by tam byl šroub zachovaný. Jazyky by měly být napružené symetricky ven či donitř, aby se jejich síly vyrušily a přetavník s nimi neměl moc práce.
Vyrobíme křídlové kolejnice (ty dvě, co jsou „do špice“) a zbrousíme k sobě. Doporučuji do špičky zbrousit jen jednu a druhou k ní zboku dosadit.
Dále musíme upravit opornice – tedy vnější kolejnice. Tím, že jazyky jsou na celou výšku, narážely by nám do paty opornic a nechtěly by dolehnout – tak jen o kousek prodloužíme odebrání půlky paty.
Teď přijde ta věc. Z kusu drátu (já jsem použil mosazný o průměru 0,8 mm) vytvarujeme L, vložíme ho podél paty vnitřní strany jazyka a zapájíme. Můžete dát i víc cínu, nebude to na škodu. Konec drátu by měl kousek přesahovat přes špici jazyka (já vím, že na fotce to není, proto píšu, že by měl).
Drát pak zabrousíme z čela do roviny s jazykem a z horní strany do tvaru půlžlábku tak, že vznikne onen typický tvar špice jazyka opravdové výhybky. Délku volného konce drátu upravíme tak, aby nepřesahoval přes ovládací táhlo – budeme muset totiž jazyk navléct do pražcového lože a to se neobejde bez jeho jistého ohnutí. Ale je to plast, to se srovná.
Bylo by sice hezké takto nasimulovat tvar rozšířené paty jazyka po celé délce, ale to bychom s ním nepohnuli.
Teď už jen v původním táhle vyznačíme a vyvrtáme polohy děr pro ovládací trny. Pozor, jelikož jsou jazyky pružné a vytvarované do oblouku, nechte si vždy dostatečnou mezeru mezi jazykem a opornicí, aby vám vozidla nezpůsobovala zkraty. Já jsem nastavil posuv asi na 2,5 mm. Jakmile se to povede, můžeme vše složit a kolejnice do pražců opatrně zalepit.
Výsledek je myslím přijatelný – výhybka vypadá o 100 % líp, vedle EW2 působí jako kolegyně a ne jako hračka. Přitom vozidla projíždějí hladce, bez přerušení sběru proudu. Že se budou jazyky a srdcovka muset přepínat mikrospínačem nebo pomocí kontaktů přestavníku, je jasné. Máme vlastně kratší EW2.
Na mnoho míst je i přes svůj diskutabilní poloměr výhybka dobrá, já jsem ji použil na manipulační kolej a na koleje do depa. Přitom ve srovnání se zbytkem kolejiva „nekazí dojem“ a hned jsme o kus dál ve vzhledu a i funkci.
Ovládání už si udělá každý podle svého, já jsem zkoušel na „předprodukčním vzorku“ s jinak řešenými jazyky i paměťový drátek a ani při jeho aktivní délce cca 10 cm nebyl s přestavováním problém. Nyní mám na kolejišti tři tyto výhybky ovládané mechanicky „brkem“ zespodu a fungují také dobře.
Jak vidíte, v hotovém kolejišti vypadají výhybky jako opravdové.
P.S.: zjistil jsem, že stejný nápad má na svém webu i kolega Zugi – jen s lépe řešeným táhlem přestavníku.
P.S.2: Po uvedení inovované verze EW1 s kovovou srdcovkou a výhybek fy Kühn prý ztrácí uvedená činnost smysl, ovšem ani jeden z uvedených typů se upravené výhybce nevyrovná, jazyky u nich nejsou pružné, ale kloubové.
P.S.3: Samozřejmě je lépe používat výhybky štíhlejší, ale jsou stále situace, kde tyto krátké najdou svoje uplatnění.
© 2011 Jiří Zlámal. Psáno pro web Trainmania – https://www.trainmania.info/udelatka/38-uprava_vyhybek_ew1.pdf
Dobrý práce! Takhle jsem upravoval EW1 už někdy v roce 2008 a popisoval jsem to na webu domacimodulovka.cz web už neexistuje, neb jsem ho přestal nějaký čas zpravovat a hostingová firma mezi tím zanikla a zálohu jsem neměl
Jo, vzpomínám, ten web si pamatuju, ale tohle mi tedy asi uniklo. Nicméně, ani já nejsem průkopník, našel jsem to samé u Zugiho zhruba v době, kdy jsemtu svoji výhybku dokončil. Prostě, bylo to ve vzduchu! 🙂
Chystáme ale něco o generaci lepšího.