Úprava výhybky EW1

Last updated on 7. 11. 2022

Asi každý příznivce velikosti TT se setkal s výhybkami EW1 a asi každý se s nimi vyvztekal – zastavující se vozidla, nemodelový vzhled otočných jazyků… Ale protože ne vždy se dá použít jiný (tzn. delší) typ výhybky, pustil jsem se do úpravy na její „celokovové“ provedení, ovšem s cílem nahradit nejen srdcovku, ale celé jazyky za pružné. Jde to, a funguje to.

Věřím, že nejsem sám, kdo něco podobného provedl, zatím jsem ale nikde nenašel popis, tak si dovolím být první. Třeba nebudu průkopníkem slepých cest 🙂

Nejprve klasicky vyfrézujeme plast srdcovky, pokud možno si zachovejte nepoškozené imitace šroubů, ale musí se sebrat vše až do roviny paty kolejnice.

Podloží výhybky již bez plastové srdcovky

Protože jazyky vytvoříme z kolejnice, budou vyšší, než původní (a než skutečné) a musíme tedy odebrat i kluzné stoličky u špic jazyků – to pokud možno přesně, čím hladší bude plocha, tím lehčeji budou jazyky chodit, a to potřebujeme. Neberte si z mojí fotky moc příklad 🙂

Upravené kluzné plochy pod jazyky

Z kusu kolejnice (já jsem použil pruty od p. Litomyského, které jsou štíhlejší, ale asi by to šlo i z Tilligu, tyto profily jsou zase pružnější) vytvarujeme jazyky. Měly by končit nad pražcem, nebo těsně za, podívejte se na fotky skutečných výhybek. Z vnější strany zbrousíme vnější polovinu paty asi na délku pěti pražců, z vnitřní strany patu necháme. Do špice jazyka, v místě, kde je táhlo přestavníku, zabrousíme do vnitřní strany paty drážku pro ovládací trn – ten je součástí takové menší vychytávky, která se třeba bude líbit – viz dále.

Nové jazyky z prutů, zvnějšku zbroušené

Ještě jsem nařízl patu z obou boků v místě bývalého otočného bodu pro zlepšení pružnosti. Na straně srdcovky nařezávám a ohýbám kolejnici v místech pražců, zářez je pak tmavý a vypadá to, jako by tam byl šroub zachovaný. Jazyky by měly být napružené symetricky ven či donitř, aby se jejich síly vyrušily a přetavník s nimi neměl moc práce.
Vyrobíme křídlové kolejnice (ty dvě, co jsou „do špice“) a zbrousíme k sobě. Doporučuji do špičky zbrousit jen jednu a druhou k ní zboku dosadit.

Jazyky vložené a vytvarované

Dále musíme upravit opornice – tedy vnější kolejnice. Tím, že jazyky jsou na celou výšku, narážely by nám do paty opornic a nechtěly by dolehnout – tak jen o kousek prodloužíme odebrání půlky paty.

Upravené opornice

Teď přijde ta věc. Z kusu drátu (já jsem použil mosazný o průměru 0,8 mm) vytvarujeme L, vložíme ho podél paty vnitřní strany jazyka a zapájíme. Můžete dát i víc cínu, nebude to na škodu. Konec drátu by měl kousek přesahovat přes špici jazyka (já vím, že na fotce to není, proto píšu, že by měl).

Vodicí čep na špici jazyků

Drát pak zabrousíme z čela do roviny s jazykem a z horní strany do tvaru půlžlábku  tak, že vznikne onen typický tvar špice jazyka opravdové výhybky. Délku volného konce drátu upravíme tak, aby nepřesahoval přes ovládací táhlo – budeme muset totiž jazyk navléct do pražcového lože a to se neobejde bez jeho jistého ohnutí. Ale je to plast, to se srovná.

Špice jazyka vybroušená

Bylo by sice hezké takto nasimulovat tvar rozšířené paty jazyka po celé délce, ale to bychom s ním nepohnuli.

Jazyky na místě

Teď už jen v původním táhle vyznačíme a vyvrtáme polohy děr pro ovládací trny. Pozor, jelikož jsou jazyky pružné a vytvarované do oblouku, nechte si vždy dostatečnou mezeru mezi jazykem a opornicí, aby vám vozidla nezpůsobovala zkraty. Já jsem nastavil posuv asi na 2,5 mm. Jakmile se to povede, můžeme vše složit a kolejnice do pražců opatrně zalepit.

Kompletace přestavného táhla

Výsledek je myslím přijatelný – výhybka vypadá o 100 % líp, vedle EW2 působí jako kolegyně a ne jako hračka. Přitom vozidla projíždějí hladce, bez přerušení sběru proudu. Že se budou jazyky a srdcovka muset přepínat mikrospínačem nebo pomocí kontaktů přestavníku, je jasné. Máme vlastně kratší EW2.

Hotová výhybka

Na mnoho míst je i přes svůj diskutabilní poloměr výhybka dobrá, já jsem ji použil na manipulační kolej a na koleje do depa. Přitom ve srovnání se zbytkem kolejiva „nekazí dojem“ a hned jsme o kus dál ve vzhledu a i funkci.

Výhybka v kolejišti

Ovládání už si udělá každý podle svého, já jsem zkoušel na „předprodukčním vzorku“ s jinak řešenými jazyky i paměťový drátek a ani při jeho aktivní délce cca 10 cm nebyl s přestavováním problém. Nyní mám na kolejišti tři tyto výhybky ovládané mechanicky „brkem“ zespodu a fungují také dobře.

Upravené výhybky na kolejích k depu

Jak vidíte, v hotovém kolejišti vypadají výhybky jako opravdové.

Výhybky osazené v dokončeném kolejišti

P.S.: zjistil jsem, že stejný nápad má na svém webu i kolega Zugi – jen s lépe řešeným táhlem přestavníku.

P.S.2: Po uvedení inovované verze EW1 s kovovou srdcovkou a výhybek fy Kühn prý ztrácí uvedená činnost smysl, ovšem ani jeden z uvedených typů se upravené výhybce nevyrovná, jazyky u nich nejsou pružné, ale kloubové.

P.S.3: Samozřejmě je lépe používat výhybky štíhlejší, ale jsou stále situace, kde tyto krátké najdou svoje uplatnění.

© 2011 Jiří Zlámal. Psáno pro web Trainmania – https://www.trainmania.info/udelatka/38-uprava_vyhybek_ew1.pdf

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *