Úprava vozů Ua od Peresvetu

Last updated on 6. 11. 2022

Článek popisuje drobnou úpravu vozů Ua418, které dříve vyráběl Peresvet – jinak slušné vozy bohužel trpí několika výrobními nepřesnostmi. Není to však definitivní, po pár minutách práce vznikne velice použitelný a spolehlivý model.

Ua418 ve skutečnosti

Podařilo se mi sehnat žluté výsypné vozy řady Ua418, kterými se na stavbu (třeba železnice, že ano) vozí štěrk. Rozhodl jsem se pro provedení TSS Hulín, protože si chci za pomoci svého stařičkého Hektora udělat originální soupravu, tak jak se dá ve skutečnosti vidět. Popis vozů najdete na Parostroji a na stránkách TSS Hulín.

Vůz Ua od Peresvetu

Originálním výrobcem vozů je ruský Peresvet. To zjistíte až z krabičky, když je dostanete 🙂 Vozy jako celek působí pěkně – jsou oproti klasickému vozovému parku dost netypické svými podvozky Diamond s viditelnými skoro celými koly, spodek vozu je slušně propracován, spřáhlo je vybaveno kinematikou. U této série nejsou bohužel plastické bočnice, tvary jsou naznačeny jen potiskem, čela ale jsou plastická a myslím, že slušná. Zkrátka – pár takových vozů oživí každé nádraží.

Pohled na vůz zespodu

Po nakolejení se ukázaly některé drobné nedostatky – dva ze tří vozů téměř nejely a všechny měly problém s kinematikou spřáhla – šla vytočit jen asi o třetinu pracovní dráhy, dál jen silou a vůbec to nějak nebylo ono.

Detail podvozku a kinematiky

Chvíli jsem laboroval, kde je příčina a po několika rozborkách a sborkách se ukázalo, že čep spřáhla, kde je zavěšená pružinka, naráží do výstupku ložné plochy (s dovolením tomu budu říkat korba). Uložení korby je tedy potřeba v místě nad čepem zkrátit.

Označené místo, kde kinematika naráží do "nosu" korby

Nejlépe je zkrátit výstupek pomocí žiletkové pilky, asi o 2 mm. Provedeme to samozřejmě na obou stranách.

Místo řezu

Šlo to dobře – teď zbývá jen vyměnit spřáhlo a hotovo. Aha – tak to nebude tak hned. Originální spřáhlo má konec tenčí a pojistné kolíčky dál od hlavice, takže spřáhlo Tillig tam bez úprav nedostanete. Tedy pilník a opatrně plochu šachty o desetinku rozšířit a spřáhlo z čela lehce zkrátit, aby se kolíčky dostaly do příslušného vybrání, kolíčky navíc z boku zúžit, jinak moc vyčnívají a objímku přes ně nenasadíte. Nakonec lehké promazání – spřáhlo v drážce nechodí zcela volně, takže jsem po sestavení důležitá místa posypal práškovým grafitem.

Sestavené spřáhlo

Před sestavením se ještě podíváme na podvozky. U některých vozů kola nešla moc lehce, tak jsem uložení „protáhl“ menším vrtáčkem ze sady Peho. Stačí kousek, desetinka dvě na každé straně. Mosazná ložiska Peho nejsou třeba, hmota podvozku je (zatím) slušná a současně taky dost tenká, takže by hrozilo provrtání skrz. Ložiska mám ale jinak na všech svých starých BTTB a Zeuke vozech a ty jezdí líp jak nové.

Spřažené vozy v provozu

Vše složit zpět a můžeme provést jízdní zkoušku – myslím, že to dopadlo výborně. Vzdálenost mezi nárazníky je akorát, v obloucích se spřáhlo ochotně vyklání a ani při tlačení delší soupravy nevyskakuje. Je sice nepatrně níž než u jiných vozů, ale asi stejně vysoko jako u Herkulese od Kühna, tudíž to nechám tak.

Na kolejišti

Tak, máme další užitečné vozy, pro plánovanou stavbu kolejiště jak dělané, a „veřejnost“ má co obdivovat, tedy doufám 🙂

© 8. 10. 2010 Jiří Zlámal. Psáno pro MojeTT.cz – https://www.mojett.cz/6255

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *