Skladiště a sýpka

Last updated on 17. 8. 2023

Pro vznikající minikolejiště Malá Paka jsem potřeboval nějaké vhodné hospodářské budovy, kam či odkud by mohl směřovat náklad po železnici. Skladiště je prostě nutnost, bez něj se žádný model neobejde, i když dnes již budovy skladišť mizí či se mění na provozovny místních firem. Sýpka je zajímavá tím, že jde často o dominantní budovu celé stanice, přitom stojící vždy trochu stranou pohledu i zájmu.

Obě stavby nabízí v modelové velikosti TT firma IGRA. Skladiště tohoto typu stávalo v menších stanicích a u mne se dá krásně využít, sýpka má svůj vzor v Telči, jenže pro moje kolejiště je moc velká, uděláme proto modelovou fikci a trochu ji upravíme.

Stavba skladiště nemá moc záludností, všechny díly jsou přesně vyřezané laserem z tenkých překližek – co je zásadní, je potřeba se rozhodnout, jak bude orientováno. To nikde v návodu není zmíněno a kdo si nedá pozor nebo nemá prostudované podklady, bude se divit.

Kostra skladiště

Tedy: širší boční rampa, která sedí na sloupcích, je ta ke kolejím. Většina skladišť má pak venkovní nakládací plochu orientovanou směrem pryč od staniční budovy, je to logické, aby auta nejezdila po peróně. Tedy již při sestavování základu si dejte pozor, kam co přijde a vhodně sestavte podlahu a čelní strany budovy podle orientace budovy na vašem kolejišti. Střecha patří tou více přesazenou stranou nad silnici. Obráceně by kolidovala s vagony. Pozor – na obrázku níže je střecha položená špatně!

Pak jde o výšku a odstup: Ve velikosti TT by měla být výška nakládací hrany max. 11 mm nad temenem kolejnice a hrana by měla být vzdálená 16 mm od osy koleje (dle modelářské normy NEM 102). Může být i blíž, pokud vám tam projedou všechny zamýšlené vozy,

Na obrázku níže je už venkovní rampa upravená – ve stavebnici je cca čtvercová.

Zásadní zádrhel stavebnice je právě v té výšce. Autor stavebnice v návodu píše, že hotová stavba se má usadit na stejnou úroveň s horní stranou kolejnic. Jenže ve skutečnosti je rovina terénu okolo skladiště zarovnaná s horní stranou pražců, bylo by tedy logické, aby se stavebnice (včetně onoho podložného kartonu) položila na stejnou rovinu, na které jsou položené koleje, Pak by to vyšlo a zbyl by i prostor pro zaštěrkování pod rampou.

Pokud tedy chceme zachovat správnou výšku nakládací hrany, je stavba zcela zbytečně usazena o 4 mm výše, než by měla být. Neboli chybí 4 mm výšky rampy. Já na to přišel až během stavby, vy ale máte šanci to napravit.

Skladiště od silnice

Je potřeba budovu posadit výš, vyrobit jinou, vyšší podezdívku pro skladiště i pro rampu (vhodnou imitací kamenné zdi vyrábí třeba KB Model) a upravit schůdky (stačí vyříznout ze zbytku dýhy ze stavebnice). A vyrobit nové vyšší sloupky pod rampu ke kolejím. Pokud se na to necítíte, ořízněte karton všude tam, kde přesahuje obrys stavby a budete muset budovu vhodně doštěrkovat a nechat zarůst plevelem, který výškový rozdíl skryje.

Přes to všechno je skladiště pěkně provedené a při vhodném nátěru udělá na kolejišti parádu. Já s ohledem na rozměry minikolejiště upravil rampu, oplotil ji a skladiště bude sloužit pro prodej technických plynů.

Po zapojení skladiště do krajiny je to hned veselejší. Kolejiště zobrazuje současnost, takže žádné drapáky na uhlí nebo stará „vejtřaska“. Budou tam kontejnery na tříděný odpad.

Skladiště v současné době

Ve skladišti bude, jak jsem psal, sídlit prodejna technických plynů. To vyžaduje vhodnou náplň, kterou jsem získal od modelářského kolegy s přezdívkou fruafru. Tlakové lahve několika typů, přepravní klece, bedny Mars, barely… Střecha skladiště z kartonu se pořád kroutila, takže na modelu je nová, nějaká plechová. Nakonec – nový majitel či nájemník by si tam ten děravý eternit taky nenechal.

Rampa skladiště s tlakovými lahvemi

Na budovu jsem doplnil okapy a další detaily, i výše vidíte předepsané označení míst pro uložení lahví a bezpečnostní tabulky.

Skladiště zezadu

Finální operací bylo vyvěsit provozní štít k poctě našeho šéfa a může se začít obchodovat.

Hotová provozovna

Sýpku (která mimochodem trpí stejným problémem s výškou) jsem upravil zkrácením o jednu okenní osu a otočením boční rampy na druhou stranu. Ani tady není v návodu zřetelně popsáno, která strana patří kam. Průběžná rampa je ke kolejím, ta se schůdky na obou stranách je k silnici. A k silnici přijdou i dřevěné konzoly přístřešku. Najděte si na mapách silo v Telči a uvidíte.

Strana k silnici

Naopak ke kolejím patří ta strana, která má uprostřed úplně dole mřížku a dveře nalevo ústí na rampu. Opět pozor, já mám čelní rampu obráceně.

Strana budovy ke kolejím

Zkrácením se mnoho částí ocitlo jinde, takže už nejde o věrný model, ale myslím, že se povedlo zachovat typické znaky budovy. Pozor si dejte na povrchové ozdoby, aby lícovaly, lepte je postupně od jednoho boku a zarovnávejte je podle výseků pro konzoly, jak radí návod.

Lepení ozdob fasády

Zkrácení střechy se snadno provede řezem mezi šablonami eternitu, naštěstí pasují na sebe. Střední část jsem vyhodil, následně jsem díly sesadil a zezadu podlepil tenkým papírem. Většina spoje pak bude skrytá vikýři či nástavbou.

Řez střechy

Do patra jsem vlepil svislou přepážku ze zbytků ze stavebnice, aby mi neprosvítalo světlo skrz a stejně tak jsem do střešní nástavby slepil něco, co imituje vrchol násypky. Ono to vidět moc nebude, ale je zbytečné to mít průhledné skrz. Chybí mi tam příčná výztuha, ale už se stalo.

Zkompletovaná budova

Na bok sýpky nad rampu jsem zatím neosazoval technologii, pro moje potřeby by vypadala moc masivně.

Detail strany ke kolejím

Výše pak vidíte stranu ke kolejím – pod sklepními okýnky je vidět karton, který by být nemusel, kdyby byla budova dobře vysoko.

Střecha

Střechu jsem před sestavením nastříkal šedým základovým sprejem a pak barvil akrylovými barvami v odstínech šedé, bílé, šedohnědé… Komín a větrací šachta stojí přisazené ke štítovým stěnám, nedávejte je tedy k prostředku. Naznačte oplechování hřebene, přechodu na vikýře a okolo komínů, zde natřeno hustou barvou (imitace betonu od fy Polák) mezi maskovací pásky. A hledejte, kde je ten spoj obou půlek střechy 🙂

Doplněné okapy a svody

Na střechu jsem doplnil okapy ze sortimentu Auhagen a svody z naohýbané mosazné trubičky s připájenými drátky, pomocí kterých je svod zalepen do štítové stěny.

Níže vidíte budovu ještě bez některých detailů, osazenou ve vznikajícím kolejišti.

Dokončená budova

A při dokončení kolejiště pak stačí zaplnit okolí sýpky takovým typickým nepořádkem a vypadá to skoro jako doopravdy.

Doplněné detaily u sýpky

(c) Jiří Zlámal 2021 – 2022

Zlámalík Autor článku:

Jeden komentář

  1. Ivan
    20. 5. 2022
    Odpovědět

    Hezká práce!
    Já jen poznámku, jak na výšku skladiště půjdu já. Stavebnice je v tomto ohledu špatně,ale ne úplně. Autor se dle mého názoru držel výkresu, kde je kóta výšky rampy 1.25 m, v TT tedy 10mm, což rampa téměř má. Ovšem kóta je vedena od terénu u koleje/rampy, který je lehce nad vrchem pražce, tedy nikoli jak to má IGRA nad temenem koleje. Takže já to budu řešit tak, že podkladový karton podložím ještě dalším cca 1.5 mm a zbytek dorovná štěrk apod. Navíc z druhé strany nákladky má být terén ještě o něco výše, tedy zhruba k TK, čili to postupně zvednu tak o 1-2 mm.

    Další aspekt je NEM, která se od reálu někdy trochu liší, pro snazší provoz modelů. Dle té má být rampa ještě výše a to lze řešit postupem, jak psal Zlámalík. Už si to přesně nepamatuji, ale myslím, že to vyšlo na ony chybějící 4mm.

    Ja půjdu cestou výšky zhruba dle skutečnosti, byť za cenu toho, že ložná plocha vozů bude výše než rampa. Modelařina je hodně o kompromisech.

    Každopádně díky za článek

Napsat komentář: Ivan Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *