Skladiště a sýpka

Pro vznikající minikolejiště Malá Paka jsem potřeboval nějaké vhodné hospodářské budovy, kam či odkud by mohl směřovat náklad po železnici. Skladiště je prostě nutnost, bez něj se žádný model neobejde, i když dnes již budovy skladišť mizí či se mění na provozovny místních firem. Sýpka je zajímavá tím, že jde často o dominantní budovu celé stanice, přitom stojící vždy trochu stranou pohledu i zájmu.

Obě stavby nabízí v modelové velikosti TT firma IGRA. Skladiště tohoto typu stávalo v menších stanicích a u mne se dá krásně využít, sýpka má svůj vzor v Telči, jenže pro moje kolejiště je moc velká, uděláme proto modelovou fikci a trochu ji upravíme.

Stavba skladiště nemá moc záludností, všechny díly jsou přesně vyřezané laserem z tenkých překližek – co je zásadní, je potřeba se rozhodnout, jak bude orientováno. To nikde v návodu není zmíněno a kdo si nedá pozor nebo nemá prostudované podklady, bude se divit.

Kostra skladiště

Tedy: širší boční rampa, která sedí na sloupcích, je ta ke kolejím. Většina skladišť má pak venkovní nakládací plochu orientovanou směrem pryč od staniční budovy, je to logické, aby auta nejezdila po peróně. Tedy již při sestavování základu si dejte pozor, kam co přijde a vhodně sestavte podlahu a čelní strany budovy podle orientace budovy na vašem kolejišti. Střecha patří tou více přesazenou stranou nad silnici. Obráceně by kolidovala s vagony. Pozor – na obrázku níže je střecha položená špatně!

Pak jde o výšku a odstup: Ve velikosti TT by měla být výška nakládací hrany max. 11 mm nad temenem kolejnice a hrana by měla být vzdálená 16 mm od osy koleje (dle modelářské normy NEM 102). Může být i blíž, pokud vám tam projedou všechny zamýšlené vozy,

Na obrázku níže je už venkovní rampa upravená – ve stavebnici je cca čtvercová.

Zásadní zádrhel stavebnice je právě v té výšce. Autor stavebnice v návodu píše, že hotová stavba se má usadit na stejnou úroveň s horní stranou kolejnic. Jenže ve skutečnosti je rovina terénu okolo skladiště zarovnaná s horní stranou pražců, bylo by tedy logické, aby se stavebnice (včetně onoho podložného kartonu) položila na stejnou rovinu, na které jsou položené koleje, Pak by to vyšlo a zbyl by i prostor pro zaštěrkování pod rampou.

Pokud tedy chceme zachovat správnou výšku nakládací hrany, je stavba zcela zbytečně usazena o 4 mm výše, než by měla být. Neboli chybí 4 mm výšky rampy. Já na to přišel až během stavby, vy ale máte šanci to napravit.

Skladiště od silnice

Je potřeba budovu posadit výš, vyrobit jinou, vyšší podezdívku pro skladiště i pro rampu (vhodnou imitací kamenné zdi vyrábí třeba KB Model) a upravit schůdky (stačí vyříznout ze zbytku dýhy ze stavebnice). A vyrobit nové vyšší sloupky pod rampu ke kolejím. Pokud se na to necítíte, ořízněte karton všude tam, kde přesahuje obrys stavby a budete muset budovu vhodně doštěrkovat a nechat zarůst plevelem, který výškový rozdíl skryje.

Přes to všechno je skladiště pěkně provedené a při vhodném nátěru udělá na kolejišti parádu. Já s ohledem na rozměry minikolejiště upravil rampu, oplotil ji a skladiště bude sloužit pro prodej technických plynů.

Sýpku (která mimochodem trpí stejným problémem s výškou) jsem upravil zkrácením o jednu okenní osu a otočením boční rampy na druhou stranu. Ani tady není v návodu zřetelně popsáno, která strana patří kam. Průběžná rampa je ke kolejím, ta se schůdky na obou stranách je k silnici. A k silnici přijdou i dřevěné konzoly přístřešku. Najděte si na mapách silo v Telči a uvidíte.

Strana k silnici

Naopak ke kolejím patří ta strana, která má uprostřed úplně dole mřížku a dveře nalevo ústí na rampu. Opět pozor, já mám čelní rampu obráceně.

Strana budovy ke kolejím

Zkrácením se mnoho částí ocitlo jinde, takže už nejde o věrný model, ale myslím, že se povedlo zachovat typické znaky budovy. Pozor si dejte na povrchové ozdoby, aby lícovaly, lepte je postupně od jednoho boku a zarovnávejte je podle výseků pro konzoly, jak radí návod.

Lepení ozdob fasády

Zkrácení střechy se snadno provede řezem mezi šablonami eternitu, naštěstí pasují na sebe. Střední část jsem vyhodil, následně jsem díly sesadil a zezadu podlepil tenkým papírem. Většina spoje pak bude skrytá vikýři či nástavbou.

Řez střechy

Do patra jsem vlepil svislou přepážku ze zbytků ze stavebnice, aby mi neprosvítalo světlo skrz a stejně tak jsem do střešní nástavby slepil něco, co imituje vrchol násypky. Ono to vidět moc nebude, ale je zbytečné to mít průhledné skrz. Chybí mi tam příčná výztuha, ale už se stalo.

Zkompletovaná budova

Na bok sýpky nad rampu jsem zatím neosazoval technologii, pro moje potřeby by vypadala moc masivně.

Detail strany ke kolejím

Výše pak vidíte stranu ke kolejím – pod sklepními okýnky je vidět karton, který by být nemusel, kdyby byla budova dobře vysoko.

Střecha

Střechu jsem před sestavením nastříkal šedým základovým sprejem a pak barvil akrylovými barvami v odstínech šedé, bílé, šedohnědé… Komín a větrací šachta stojí přisazené ke štítovým stěnám, nedávejte je tedy k prostředku. Naznačte oplechování hřebene, přechodu na vikýře a okolo komínů, zde natřeno hustou barvou (imitace betonu od fy Polák) mezi maskovací pásky. A hledejte, kde je ten spoj obou půlek střechy 🙂

Dokončená budova

Když se vše podaří, udělá stavba na kolejišti parádu a budete mít dobrý pocit, že jste to zvládli na jedničku.

(c) Jiří Zlámal 2021

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *