Malá Paka – kolejiště na okno

Na velké projekty není čas, když se dělají ještě větší. Tedy vysněné kolejiště musí počkat, dokud nebude opravený barák. Ale touha si pohrát zůstává. Takže to udělám jako na začátku – z provizorně položených kolejí na okně se stane, možná, malé kolejiště. Tentokrát ne jako základ něčeho většího, ale jako uzavřený celek.

Celý nápad spočívá ve využití toho, co už mám nakoupeno a postaveno, jen to nečinně odpočívá ve skříni. Současně mi kolejiště poslouží jako trenažér pro DCC řízení příslušenství. Účelem kolejiště bude nejen si pohrát, ale taky ukázat návštěvám „jak ty vláčky jezdí“, což vypadá nejlíp, když do panelu nemusíte pořád nějak rukama zasahovat a dá se řídit z ovladače na dálku.

Výchozí stav jsou dvě špaletová okna v „šedesátce“ zdi, s parapety hlubokými asi 30 cm a soklíkem mezi nimi. Idea je jednoduchá – na okně vlevo bude malá koncová stanička s nějakou vlečkou, kde se dají využít různé vozy, aby to vypadalo efektně a přitom provozně věrně. Mezi okny kus trati vedený po soklu. Na pravém okně pak deponie pro vozy a lokomotivy, maskovaná fotografickou kulisou nebo krajinou. Rozměry jsou dány, proto počítám s vlaky jen o dvou až třech vozech. Ale i s tím se dá pohrát a aspoň člověk netráví hodinu vybalováním, přípravou a pak zase ukládáním.

Nápad je zatím „v řešení“, proto připojím jen vizualizaci z WinTracku a budu vymýšlet dál. 

Výše je idea stanice na levé okno. Obě koleje budou dopravní, když se k budově postaví motorák 840, je to akorát. Na druhou kolej se vejde krátký manipulák a po odjezdu motoráku může manipulovat. 

Stanice Malá Paka

Jako staniční budova poslouží na těchto stránkách popsané „Červené Janovice“ – zde to bude stanice Malá Paka. U kusé koleje bude stát malé skladiště s rampou, ke kterému půjde přistavit jeden dva vozy.  Z druhé strany staniční budovy je kolej pro nakládku – ať už dřeva nebo čehokoli jiného – a krátká vlečka. U ní bych chtěl mít sýpku nebo nějaký sklad pro zemědělce. Může to být model Igra, i když hodně zmenšený, nebo něco podobného, jako stojí v Rudíkově.

Vhodné vozy k využití na takovýchto vlečkách a nakládkových kolejích skvěle popisuje kolega Vovo na MojeTT.cz v článku o vlečkách.

Na pravém okně bych chtěl mít přesuvnu jako deponii na vozy a lokomotivy. Tři koleje na posuvném mostě, kam se dá odstavit dvě soupravy, nějaké kusé koleje na odstavení lokomotivy a motoráku.  Protože přesuvna musí zůstat dostupná pro obsluhu (děkuju kolegům za přínosné připomínky), tak by bylo lepší ji mít buď za kulisou nebo vhodně maskovanou stromy či terénem. 

V jedné verzi to může být třeba nakládka štěrku z lomu – na hraně opěrné zdi nějaká násypka (historická nebo novější), do které se vozí materiál auty po mostě z levé strany. Těsně za mostem je buď portál tunelu, nebo jen zářez zarostlý stromy, a za ním se už vyjede na přesuvnu.

Jiná verze může zobrazovat nákladiště pro těžbu dřeva – na to v šesté epoše stačí náklaďák s hydraulickou rukou. Vpředu bude jen jedna kolej a manipulační plocha.

Tvar pravého dílu je daný dost netypickým oknem – je totiž ze třetiny kryté stěnou, kterou tam původní majitel kdysi dostavěl, když chalupu předělával. 

Zatím tedy takto a uvidím, kdy se dostanu k realizaci. Za připomínky tady či na fórech předem díky!

Spoustu inspirace pak taky najdete třeba na stránkách, které založil Carl Arendt v sekci malých kolejišť. Tam je nápadů na několit let studia.

(c) Jiří Zlámal 2020

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *