Malá Paka – stavby, krajina, doplňky

Last updated on 11. 2. 2024

Toto je druhá část článku o stavbě kolejiště na okno. V první části jsme probrali návrh a řešení kolejiště včetně položení kolejí a zprovoznění v „době dřevěné“, nyní se pustíme do staveb a vytvoření krajiny se všemi doplňky.

S ohledem na stísněnost celého kolejiště jsem prvně sestavil budovu skladiště, abych ji mohl vsadit do terénu a přiměřit výšky a přechody. Zadní kolej za budovou je totiž o 5 mm výše, což sice vypadá fajn, ale na té krátké vzdálenosti působí drobné komplikace s přechody mezi rovinami.

Pokládka rampy a okolního terénu

Tady se ukázal problém – Igra svoje stavebnice staví moc vysoko, podkladový karton má přijít položit na plochu v rovině temene kolejnice. Takže při zaštěrkování kolejí u skladu bude vidět podstavec. Rampa a sokl jsou prostě o 4 mm nižší, než by měly být…

Zkusil jsem to vyřešit ořezáním kartonu těsně po obvodu a dolepením korkového pásku, který bude krýt vzniklý „svah“ mezi kolejí a rampou u skladiště, pod kterou je vidět – z pohledu návštěvníka by to nemuselo tolik vadit.

Stanice s položeným korkem jako vrchní vrstvou

Hned na to následovala i sýpka, která pro změnu okupuje velkou část pravé strany a je pro rovinu taky určující. Stavba obou budov je zdokumentována v samostatném odkazovaném článku.

Plochu, kde bude nějaký finální povrch (tráva, cesta) jsem napřed polepil tenkým korkem a na něj podle potřeby pak vrstvil karton. Je dobré karton stříknout základovou barvou ve spreji nebo nějakou barvou bez vody, aby se pak nekroutil. „Hmotu“ okolního terénu pak tvoří XPS polystyren, ořezaný nožem do požadovaného tvaru. Na ploše není moc místa na nějaký rozvinutý terén, přesto by byla škoda mít jen placku. Vytvarováním kolejiště tak, že směrem od pozorovatele terén stoupá, získáme pohledovou hloubku a dojem větší velikosti.

Hrubá stavba krajiny

Postup zaštěrkování a zatravnění jsem popsal v článcích o stavbě kolejiště dříve. Nově jsem na přední straně kolejiště zkusil obrácený postup – napřed trávu (foliáž) a pak štěrk, výsledek je skvělý a díky směřují ke kolegovi Foxovi z diskuzního fóra, od nějž jsem tento nápad odkoukal.

Štěrk sypaný do trávy

Opěrná zeď za skládkovou kolejí je tvořena laserovaným polotovarem od firmy KB Model. Karton jsem nastříkal šedým sprejem a pak barvil akrylovými barvami, vždy nějaké kameny nějakým odstínem a tak pořád dokola, až jsem dosáhl zajímavý a celkem reálný vzhled.

Opěrná stěna z polotovaru KB Model

Následovaly ostatní drobné práce se štěrkováním kolejí, lepením trávy a plevelů, výrobou propustku, kanálové vpusti, zhotovením zpevněné plochy kolem skladiště za pomoci jemného štěrku a prachu od firmy Polák, zhotovením nástupiště z prvků od firmy JM Detail a patinací kolejového svršku a okolí.

Po zimní sezóně vyšlo slunce a kolejiště vypadalo asi takto:

Celkový pohled na stanici

Na fotce výše ještě chybí ozelenit přední stranu a okolí traťové koleje, nicméně mi to nedalo a musel jsem fotky pořídit – na přirozeném světle vypadá kolejiště vždycky lépe a vyniknou různé detaily, pohledy a průhledy, jako třeba ten níže:

Pohled od zadní strany skladu

V mezičase, než dorazil mobiliář, se mi povedlo dokončit přední hranu, takže focení už nic nebrání:

Pohled na stanici s loko 742.701

Někdy v této době vypukla agrotechnická sezóna, kolejiště šlo tedy do bedny na skříň a čekalo na škaredé počasí. To sice nepřišlo, ale když napadl sníh, byl čas vyměnit trávu skutečnou za umělou.

Prvním krokem byly nějaké dodělávky ve stanici – dokončit výhybku u sila, osadit nádražní rozhlas a zejména postavit do zahrádky hrad! Ano, je to kýč, ale myslím, že si ho můžeme dovolit.

Hrad na nádraží

Pak se práce přemístily na středový segment mezi okny, Vzhledem k tomu, že tvar terénu už byl slepený, na něm byla i funkční kolej a že celý segment měří asi 100 x 8 cm, byly práce hotové hned.

Pohled na trať středního segmentu

V polovině segmentu bude mostek přes potok. Sestavil jsem ho z laserované stavebnice pana Bartáka (KB model) a doplnil o kabelový žlab:

Detail mostku

Je tam velice natěsno, ale vešel se – zadní strana mostku je zadní stranou segmentu…

Kocour na mostku

Na tomto segmentu je také ještě vjezdové návěstidlo do stanice.

Vjezdové návěstidlo

Práce se pak přesunuly dále, na pravý segment, který je nejsložitější – ne kolejemi, ale tím, že na malém prostoru je potřeba ztvárnit kus krajiny a nemělo by to vypadat moc uměle. Takže nejprve vytvořit masiv…

Lepení základu terénu pro pravý segment

…pak ho zase ořezat…

Ořezávaní polystyrenu do požadovaného tvaru

…až vznikne něco takového:

Vytvarovaný kopec, pokus první

Vlevo má být strážní domek (na zvýšeném terénu), dál pak skála, která kryje terénní skok nad zvedacími kolejemi, tunelový portál a vzadu výřez na přesuvnu. Vpředu pak vlečka do kamenolomu s nějakým naznačením nakládky.

Tvar kopce se mi le nelíbil, vypadalo to jako vydlabaný bochník.

Sestavil jsem tedy alespoň tunelový portál s klenbou – trať je do ostrého oblouku a vzhledem k nedostatku volného místa okolo je i portál zmenšený na nutné minimum. Nicméně, vůz řady Bmto („Kühnovo patro“) projede bez závad, tak si můžu být jistý, že projede všechno.

Tunelový portál s částí klenby

V otázce tvarování terénu jsem za pomoci kolegů modelářů z fóra dospěl ke kombinaci tvaru kopce, skal a portálu, která vypadá uvěřitelně. Pro jistotu jsem vše fotil z „šotoušské perspektivy“ abych viděl, jak to bude působit.

Skály jsou vytvořeny ze sádry, odlité do silikonové formy od firmy Noch. Odlitků jsem udělal několik, rozdělil je vždy na několik částí, ty vhodně zabrousil a spasoval dohromady. Barvení sádrové skály je krásně jednoduché a za pár minut máte nádhernou imitaci opravdového masivu.
Zájemci se mohou podívat na výborný návod, jak se to dělá (tam jsem se to naučil také a tyhle skály jsou vlastně moje prvotina).

Tuneloý portál osazený v terénu

Pod skálou poteče nějaký malý potůček a pod kolejemi bude proto propustek. Pod tratí bude kamenný, stavěný současně s tunelem, zatímco vlečka do lomu je novější a propustek bude mít betonový. Zdi jsou opět z laserovaného kartonu, od pana Bartáka, klenbu jsem vytvořil z odloupaných předních stran jiných kamenů.

Kamenný propustek

Po několika pokusech vznikl i přijatelný návrh toho, jak by mohla vypadat nakládka v kamenolomu. Nesmí být moc velká, to přerážela krajinu okolo tunelu. Nesmí být moc dlouhá – to vypadalo, že tam nic jiného není. Neměla by být moc malá, aby se zachovalo zdání, že lom je „hned za rohem“… Takže přišel na řadu nůž, kopec jsem v pravé části drasticky snížil, vytvaroval tam úžlabí, směřující jakože někam dozadu a toto je asi přijatelný vzhled:

Návrh krajiny a umístění lomu na pravém segmentu

V přední straně kopce bude udělaný odřez, zajištěný opěrnou zdí. Nad kolejí bude stát ocelová násypka po vzoru lomu v Košťálově a k ní povede pásový dopravník. Okolo přibudou ještě nějaké vyčnívající kousky skály, aby se imitoval masiv kopce.

Nicméně, partie okolo vjezdu do tunelu se myslím povedla – je tam strážní domek, dnes rekreační, pod skálou teče potok a dva různé propustky dokazují různé epochy svého vzniku.

Vjezd do tunelu

Prostor, kde násypka stojí, musí simulovat bohaté dějiny tohoto místa. Vpředu je zeď novější, zhotovená z kartonu, dál vpravo pak starší, opět z polotovaru KB Model, se znázorněnými zbytky staré nakládací rampy, jaká byla třeba v Kořenově. No a vše nahoře patřičně opuštěné a zarostlé, nový provoz je už jen okolo koleje a plochu nahoře nepotřebuje.

Krajina v okolí kamenolomu

Zhotovení násypky bylo samostatným rozsáhlým dílem, které popisuji v samostaném článku.

Po osazení hotové násypky pak bylo možné dotvořit zbývající detaily – jejich vznik i význam jsou popsány společně se stavbou násypky.

Násypka zapracovaná v krajině

Tím je kolejiště až na pár automatizačních věcí hotové. Myslím, že účel – sestavit si „něco“ na hraní, než bude čas na stavu kolejiště velkého, plní dokonale. Že se to z jednoho podzimu protáhlo na dva a půl roku, je asi jasné všem, kteří mají na starosti i jiné věci než vláčky.

V Galerii najdete fotografie z provozu, zachycující i různé již dokončené detaily kolejiště.

Na závěr jedna fotka (ještě nekompletního) celku – jen pro představu, jak celé kolejiště vypadá a kde je umístěno:

Kolejiště na okně

Prostě – kolejiště na okno. Jen se ten původní nápad trochu rozvinul…

(c) Jiří Zlámal 2021 – 2023

Zlámalík Autor článku:

4 komentářů

  1. Jiří Lekeš
    7. 6. 2023
    Odpovědět

    Znova to prohlížím,máte to moc pěkně udělané,realistické.Zatím nemám nic.

  2. Jarda Pospíšil
    19. 11. 2023
    Odpovědět

    Dobrý podvečer, klobouček – jste invenční a hlavně inspirativní. Hledám inspiraci ke stavbě, ke které se chci po mnoha a mnoha letech vrátit. Už nějakou dobu jsem prarodič a s vnukem jsme nabyli dojmu, že se musíme trošku vyblbnout. 🙂 Na půdě bychme zkusili něco jako modulový panel U tvaru. Zatím googluju a hraju si s wintrackem.

  3. Dan Buchtela
    24. 11. 2023
    Odpovědět

    Moc povedené dílko, radost pohledět Jen škoda těch oken, fototapeta na pozadí by slušela po celé délce, byť chápu, že prostorové pormínky byly prostě dané…

  4. Jiří Zlámal
    24. 11. 2023
    Odpovědět

    Dane, nebojte, Malá Paka bude zapojená do většího celku a tam už to bude komplet.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *