Malá Paka – stavby, krajina, doplňky

Last updated on 20. 5. 2022

Toto je druhá část článku o stavbě kolejiště na okno. V první části jsme probrali návrh a řešení kolejiště včetně položení kolejí a zprovoznění v „době dřevěné“, nyní se pustíme do staveb a vytvoření krajiny se všemi doplňky.

Začalo být nutné popohnat dělníky ve stanici, která trestuhodně stagnovala. Prvním krokem bylo vytvoření skladiště, aby bylo možné začít tvarovat terén. Zadní kolej za budovou je o 5 mm výše, což sice vypadá fajn, ale na té krátké vzdálenosti působí drobné komplikace s přechody mezi rovinami. Věřím ale, že se to povede zvládnout ke spokojenosti návštěvníků i (to hlavně) mojí.

Pokládka rampy a okolního terénu

Rampa bude nalepená napevno, samotná budova skladiště bude odnímací kvůli údržbě a opravám.

Tady se ukázal problém – Igra svoje stavebnice staví moc vysoko, na plochu v rovině temene kolejnice. Takže při zaštěrkování kolejí u skladu bude vidět kartonový podstavec stavby. Rampa a sokl jsou prostě o 4 mm nižší, než by měly být. Zkusil jsem to vyřešit ořezáním kartonu těsně po obvodu a dolepením korkového pásku, který bude krýt vzniklý „svah“ mezi kolejí a rampou u skladiště, pod kterou je vidět – z pohledu návštěvníka by to nemuselo tolik vadit. Další část rampy, kterou jsem kompletně upravoval a problému si nevšiml včas, (já vůl) vyřeším „osázením“ vhodných plevelů.

Stanice s položeným korkem jako vrchní vrstvou

Hned na to následovala i sýpka, která okupuje velkou část pravé strany a je pro rovinu taky určující. Stavba obou budov bude brzy stručně zdokumentována v samostatném článku.

Máme koleje, máme zapojeno, máme budovy, nezbývá, než stvořit krajinu. Plochu, kde bude nějaký finální povrch (tráva, cesta) jsem napřed polepil tenkým korkem a podle potřeby pak vrstvil karton. Je dobré karton stříknout základovou barvou ve spreji nebo nějakou barvou bez vody, aby se pak nekroutil. „Hmotu“ terénu pak tvoří XPS polystyren, ořezaný nožem do požadovaného tvaru. Na ploše není moc místa na nějaký rozvinutý terén, přesto by byla škoda mít jen placku. Vytvarováním kolejiště tak, že směrem od pozorovatele terén stoupá, získáme pohledovou hloubku a dojem větší velikosti.

Hrubá stavba krajiny

Postup zaštěrkování a zatravnění jsem popsal v článcích o stavbě kolejiště dříve. Nově jsem na přední straně kolejiště zkusil obrácený postup – napřed trávu (foliáž) a pak štěrk, výsledek je skvělý a díky směřují kolegovi Foxovi z diskuzního fóra, od nějž jsem tento nápad odkoukal.

Štěrk sypaný do trávy

Opěrná zeď je tvořena laserovaným polotovarem od firmy KB Model. Karton nastříkám šedým sprejem a pak barvím akrylovými barvami, vždy nějaké kameny nějakým odstínem a tak pořád dokola, až se získá zajímavý a celkem reálný vzhled.

Opěrná stěna z polotovaru KB Model

Mezitím uběhne mnoho dlouhých večerů, strávených nátěrem a štěrkováním kolejí, lepením trávy a plevelů, výrobou propustku, kanálové vpusti, zhotovením zpevněné plochy kolem skladiště za pomoci jemného štěrku a prachu od firmy Polák, zhotovením nástupiště z prvků od firmy JM Detail a patinací kolejového svršku a okolí.

Pak nastane jaro, kolejiště se dá vytáhnout na slunce a vypadá to nějak takto:

Celkový pohled na stanici

Na fotce výše ještě chybí ozelenit přední stranu a okolí traťové koleje, nicméně mi to nedalo a musel fotky pořídit – na přirozeném světle vypadá kolejiště vždycky lépe a vyniknou různé detaily, pohledy a průhledy:

Pohled od zadní strany skladu

V mezičase, než dorazí mobiliář, se povedlo dokončit přední hranu, takže focení už nic nebrání:

Pohled na stanici s loko 742.701

A na závěr celkový pohled na aktuální rozpracovanost (konec března 2021):

Kolejiště na okně, stav březen 2021

Někdy v této době vypukla agrotechnická sezóna, koljiště šlo tedy do bedny na skříň a čekalo na škaredé počasí. To sice nepřišlo, ale když napadl sníh, byl čas vyměnit trávu skutečnou za umělou.

Prvním krokem byly nějaké dodělávky ve stanici – dokončit výhybku u sila, osadit nádražní rozhlas a zejména postavit do zahrádky hrad! Ano, je to kýč, ale myslím, že si ho můžeme dovolit.

Hrad na nádraží

Pak se práce přemístily na středový segment mezi okny, Vzhledem k tomu, že tvar terénu už byl slepený, na něm byla i funkční kolej a že celý segment měří asi 100 x 8 cm, byly práce hotové hned.

Pohled na trať středního segmentu

V polovině segmentu bude mostek přes potok. Sestavil jsem ho z laserované stavebnice pana Bartáka (KB model) a doplnil o kabelový žlab:

Detail mostku

Je tam velice natěsno, ale vešel se – zadní strana mostku je zadní stranou segmentu…

Kocour na mostku

Na tomto segmentu je také ještě vjezdové návěstidlo do stanice.

Vjezdové návěstidlo

Práce se pak přesunuly na pravý segment, který je nejsložitější – ne kolejemi, ale tím, že na malém prostoru je potřeba ztvárnit kus krajiny a nemělo by to vypadat moc uměle. Takže nejprve vytvořit masiv…

Lepení základu terénu pro pravý segment

Pak ho zase ořezat…

Ořezávaní polystyrenu do požadovaného tvaru

A vznikne něco takového:

Vytvarovaný kopec, pokus první

Vlevo má být strážní domek (na zvýšeném terénu), dál pak skála, která kryje terénní skok nad zvedacími kolejemi, tunelový portál a vzadu výřez na přesuvnu. Vpředu pak vlečka do kamenolomu s nějakým naznačením nakládky. Tvar kopce se mi nelíbil, vypadalo to jako vydlabaný bochník.

Zatím tedy aspoň vznikl tunelový portál s klenbou – trať je do ostrého oblouku a vzhledem k nedostatku volného místa okolo je i portál zmenšený na nutné minimum. Nicméně, vůz řady Bmto („Kühnovo patro“) projede bez závad, tak si můžu být jistý, že projede všechno.

Tunelový portál s částí klenby

Po dlouhém trápení jsem za pomoci kolegů modelářů z fóra dospěl ke kombinaci tvaru kopce, skal a portálu, která vypadá uvěřitelně. Pro jistotu jsem vše fotil z „šotoušské perspektivy“ abych viděl, jak to bude působit.

Skály jsou vytvořeny ze sádry, odlité do silikonové formy od firmy Noch. Odlitků jsem udělal několik, rozdělil je vždy na několik částí, ty vhodně zabrousil a spasoval dohromady. Barvení sádrové skály je krásně jednoduché a za pár minut máte nádhernou imitaci opravdového masivu.
Zájemci se mohou podívat na výborný návod, jak se to dělá (tam jsem se to naučil také a tyhle skály jsou vlastně moje prvotina).

Tuneloý portál osazený v terénu

Pod skálou poteče nějaký malý potůček a pod kolejemi bude proto propustek. Pod tratí bude kamenný, stavěný současně s tunelem, zatímco vlečka do lomu je novější a propustek bude mít betonový. Zdi jsou opět z laserovaného kartonu, od pana Bartáka, klenbu jsem vytvořil z odloupaných předních stran jiných kamenů.

Kamenný propustek

Po několika pokusech vznikl i přijatelný návrh toho, jak by mohla vypadat nakládka v kamenolomu. Nesmí být moc velká, to přerážela krajinu okolo tunelu. Nesmí být moc dlouhá – to vypadalo, že tam nic jiného není. Neměla by být moc malá, aby se zachovalo zdání, že lom je „hned za rohem“… Takže přišel na řadu nůž, kopec jsem v pravé části drasticky snížil, vytvaroval tam úžlabí, směřující jakože někam dozadu a zatím to vypadá asi takto:

Návrh krajiny a umístění lomu na pravém segmentu

V přední straně kopce bude udělaný odřez, zajištěný opěrnou zdí. Vpředu novější, dál vpravo pak starší, se zbytky staré nakládací rampy, jaká byla třeba v Kořenově. Nad kolejí bude stát ocelová násypka po vzoru lomu v Košťálově a k ní povede pásový dopravník. Okolo přibudou ještě nějaké vyčnívající kousky skály, aby se imitoval masiv kopce.

Nicméně, partie okolo vjezdu do tunelu se myslím povedla – je tam strážní domek, dnes rekreační, pod skálou teče potok a dva různé propustky dokazují různé epochy svého vzniku.

Vjezd do tunelu

Další fotky najdete v Galerii, kam jsem doplnil pár záběrů z provozu.

Postup stavby můžete sledovat i v diskuzi na stránkách modely.biz, kde najdete nejnovější dění. A za připomínky tady či na fórech předem díky!

(c) Jiří Zlámal 2021 – 2022

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.