Kryté vozy Kils/Laails

Last updated on 3. 11. 2022

Vždycky jsem si přál mít ve vozovém parku vozy řady Kils. Ačkoliv se nejedná o nic jiného, než o přestavbu starých „Zetek“, jejich hliníkové kryty je dělají neobvyklými a zajímavými.

O stavbu „z ničeho“ se pokusil kolega Vovo, já jsem uvažoval o využití profilových desek Evergreen, ale nakonec mne předběhla Malá železnice a vůz vydala jako stavebnici.

Hrubě sestavené části vozu

Model je zpracován technologií laserem řezaných plastových destiček s kartonovými doplňky, jak je u Malé železnice obvyklé. Mám jejich stavebnice rád, protože dovolují zapojení modelářovy invence k vytvoření co nejvěrnějšího modelu.

Závaží ve spodku vozu

Během stavby jsem se držel dle návodu – vypíchnu snad jen nutnost dávat si pozor na strany – a nalepit opravdu správné bočnice, správně orientované, na správné místo. Kolo ruční brzdy je tady skvělým vodítkem – pokud vám vyjde za tabulku, je něco špatně. 

Plastické prvky na čelo


Obě čela s doplňky

Komu se chce, může papírové díly pro užší čelo „rozsekat“ a o něco zúžit. Ve stavebnici jsou oba díly doplňků stejně široké, jenže jsme v modelu a pak nezbude místo na madla.

Čelo s madly

Stejně jako u vozů Sggmrss jsem z dodávaných nárazníků upravil správný typ. 

Zkompletované čelo

Madla pod nárazníky jsem zhotovil z drátu, stejně tak jako madla na čelech – tady se mírně liší uchycení rohového madla dle návodu od skutečnosti, tak jsem si jej udělal po svém, kratší madlo má být silnější s méně ostrými ohyby. 

Pohled na celý vůz z boku

Kotvičky – velice doporučuji použít kotvičky z mosazného leptu fy Detail. Ty totiž mají ještě trn, kterým se nalepí zespodu pod bočnici, od které si ale přitom zachovají kousek odstup a vypadají pak přesně dle velkého vzoru – jsou uchycené „někde vzadu“. 

Vůz zespodu s částmi brzdy

Ze zbytků po vozech Sggmrss jsem doplnil i imitaci brzdové výstroje dle výkresu.

Lak červenohnědých částí

V otázce barvení jsem byl průkopníkem slepých cest. Chtěl jsem povrch krytů ušetřit zásahů, tak jsem jej nabarvil zvlášť a lepil až nabarvený. Oj, chyba. Po vyschnutí se totiž díl mírně zmenšil a dalo mi dost práci jej nalepit slušně. Takže pro příště – napřed vše zkompletovat, pak až maskovat a stříkat.

Hotový vůz Kils

Vozy jezdí ve dvou verzích – samostatné jako řada Kils (výše) a spojené do dvojic jako řada Laails (fotky následující). Pro potisk jsem použil obtisky od kolegy Rosťopiše, dostupné pro řadu Kils i Laails a zhotovil od každé řady jeden exemplář.

Jednotka Laails

Jeden díl jednlotky, popisy na ceduli

Druhý díl, bez většiny popisů

Ještě přidám detail nabarveného čela (ohnutá stupačka byla na základě fotografického usvědčení narovnána).

Patinovaný vůz

Na závěr jsem vozy lehce přefouknul hnědě špinavou barvou, ale jen lehce. Gravírování papírových bočnic jednak není všude stejně výrazné a vozy jezdí celkem čisté (ehm, co bylo před lety, neplatí dnes, pozn. aut. z roku 2020), tak jsem nechtěl udělat víc škody, než užitku. Výraznější zašpinění se tak dostalo jen podvozku.

Hotový vůz včetně patiny

Určitě jde o pěkné vozy a dobře propracovanou stavebnici, která se se záludnostmi tvarů vypořádala velice slušně. Všem zájemcům o moderní vozy doporučuji.

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *