Last updated on 9. 10. 2024
V nedávném testu miniaturních kamer jsem se zaměřil na to, aby je bylo možné bez obav vozit v soupravě. Nakonec se mi volbou kamery Sony povedlo problém vyřešit při současném zásadním zlepšení kvality videa. A tento článek ukáže, jak kameru dostat na koleje.
V předchozím příspěvku o kameře Sony jsem ukázal takový trochu primitivní hlubinový vůz, kam se dá kamera naložit a provézt kolejištěm. Funguje dobře, je z mosazi, takže je stabilní a těžký, což je výhodné pro klidný záznam. Jen vypadá tak trochu příliš technicky. Lákalo mě udělat nějakou ptákovinu, jak kameru uvěřitelně dostat do provozu. Napadlo mne použít starý rychlíkový vůz a celou věc maskovat jako diagnostické vozidlo správce infrastruktury. Díky, tomu, že kamera bez potíží projede průjezdným profilem, se dá dokonce trochu obestavět a zamaskovat.
Návrh na obrázku výše vypadá trochu jako cirkusová maringotka na kolejích, takže to trochu upravíme, ale princip je asi daný. Základ je stejný – opět z mosazi spájený pojezd hlubinného vozu, tentokrát trochu více propracovaný.
Po zkušenosti s předchozím vozem jsem potřeboval co nejvíce zkrátit část před objektivem, abych neměl žádnou část vozu v záběru. Kamera má objektiv celkem širokoúhlý, takže vůz bude muset i tak směrem dopředu „uskakovat“. Jak už nyní vidíte, rozdíl ve výšce vozu a kamery je větší, než na náčrtku výše, takže nápady na horní čelní světlo se musely škrtnout, stejně tak světelná rampa na čele vozu před objektivem bude muset doznat změn.
Pojezd dostal nějaké boční vedení z profilů Evergreen pro budoucí překryt a současně zamaskování prostoru nad předním podvozkem. Mosazný leptaný ochoz se zábradlím je náhradní díl pro Hektora BTTB – naprosto krásně sem pasuje, jen jsem jeho přední (u Hektora vlastně zadní) část naohýbal do tvaru Z a doplnil čelníkem, viz níže.
Zde už vůz s nasazeným překrytem. Ten jsem vytvořil z destiček a profilů Evergreen. Záměr byl, že by byl posuvný, aby se kamera mohla skrýt, pokud se zrovna nesnímkuje. Proto jsou vpředu ty boční kolejničky – a kolejničky na velkém krytu pak vedou posuvný díl uvnitř.
To sice nakonec nefunguje dobře, protože kombinace jistého vypodložení kamery a potřebných vůlí a dosažené přesnosti výroby (ehm…) s tím úplně nedovoluje hýbat, ale třeba se to ještě povede vylepšit.
Každopádně to už začalo vypadat k světu a po doplnění různých detailů, jako je kryt předního podvozku a odnímatelný kryt jeho čepu, se mohlo se přistoupit k lakování.
Ve voze je vestavěný funkční dekodér Zimo, který ovládá čelní a koncová světla a také vnitřní osvětlení. To jsem zhotovil z modré LED, přitom okna vozu jsou zevnitř maskována stříbrnou fólií z antistatického sáčku – simuluje se tím svit přístrojů a monitorů při probíhající diagnostice tratě.
Po doplnění obtisků (vlastní výroby, navržených podle různých snímků vozů SŽDC) to už vypadá k světu.
Provozní zašpinění a patina potřebují ještě trochu doladit, ale „z jednoho metru dobrý“ 🙂 Vůz je vybavený kinematikou Peho, sběr proudu je řešen přes hroty dvojkolí a mosazné ložiskové misky Peho s připájenými vodiči. Spodní část hlubinového vozu dostala imitaci výztuh, z tohoto pohledu jde myslím o uvěřitelnou záležitost. Výška nástavby odpovídá dovolenému profilu vozidla podle NEM 301, takže bychom se do tunelů měli vejít. V nejhorším se kryt sejme a kamera samotná už není tak hranatá…
Vpředu jsou světla, získaná od Fischer-Modell jako náhradní díl pro BR102.1 DR, pasují sem úplně nádherně. Ze zbytků obtisků jsem doplnil nápisy „Nevstupujte na kapotu pod trolejí“ a podobné. Kryt měl být původně posuvný, pro zakrytí kamery při převozu, ale je tam velmi natěsno a takjsem jej zalepil v „pracovní“ pozici.
Ještě před dokončením jsem vůz vyzkoušel v provozu na kolejišti u TT modeláře v Boskovicích. I ve stavu bez popisů měl úspěch. S příslušným hnacím vozidlem se jedná o zcela uvěřitelnou jednotku.
Nadcházející modelářská sezóna mi doufám dovolí pořídit pěkné záběry z Malé Paky i odjinud.
(c) Jiří Zlámal 2024
No to čumim, nápad hustej, provedení výborný – vypadá to fakt uvěřitelně. Chvíli jsem na to koukal a prostě „nechápal“ – přitom taková blbost 😀
Krása. Za mne to chce dotáhnout volný pohyb toho překrytu na kolejničkách, doplnit ovládací servo – a filmaři můžou točit další díl Jamese Bonda s jeho pátráním po tajemné železniční zbrani.
Nikdy neříkej nikdy… Chce to vzít německý patrák (už s nízkou podlahou a vysokou střechou), vychytat vůle, do vozu schovat lineární servo s táhly dopředu, na kameru připojit USB pro dobíjení a vyvést na vhodné místo… Tak to bude moci zůstat v kuse bez nutnosti něco v provozu demontovat. Že by verze 2.0? 🙂
Do pr…. Tak to je hustý. Super motivace na nějakou i vlastní stavbu – kopírovat Vaše snažení.
Daná kamera SONY HDR-AZ1.
Šla by , podle technických dat , použít například tahle?
https://www.datart.cz/motokamera-mio-mivue-m700-2k-wifi-cerna.html?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw6oi4BhD1ARIsAL6pox1C-_2rEak0wJYo0Enghq-AP0wrrT2felTSQ4rjCws6rw9DXJn-3z4aAj1uEALw_wcB&fbclid=IwY2xjawFvsa1leHRuA2FlbQIxMAABHeb3x5YYzBejUv07icgZjsNwaw4hJp9y3ou7l7jJw2NR7bgUP3c1jD0jxA_aem_nTlD5_pOojAxR7KSBpHnVg#popis
Tahle snad jo, ale dal bych si pozor na dvě věci: rozměr (průměr 30 mm se ještě do profilu vejde) a pak hlavně ohnisková vzdálenost. Hodně kamer (včetně GoPro a DJI) totiž ostří až někam od půl mětru a dál, viz článek o kamerách z Číny. Tím pádem jsou k ničemu, protože před kamerou bude půl kolejiště v mlze. Dobré je, když je k tomu i aplikace, odkud se dá kamera ovládat.