Digitalizace Rosniček

Last updated on 15. 10. 2021

Tento článek volně navazuje na předchozí zážitky z rekonstrukce dvou starších strojů nazvané Rosničkové šílenství, vřele doporučuji jejich prostudování 🙂

Doba si žádá digitál – ale co do té mašiny dostat, když tam není místo? Variantu „vrabčí hnízdo“ s nějakým dekodérem a LED na drátcích nepreferuju, něco jsem ale našel – dekodér slovenského výrobce PeLi, vyrobený přímo na míru nové verzi modelu od Tilliga. Následující krátký popis ukáže, jak na to.
 

Skončili jsme někde asi tady – analogový pojezd, samodomo LED světla:

Výrobce slibuje téměř zázrak – dekodér, který se „jen vloží“, nic se nepájí a jezdí se! Nutno uznat, že řešení je to velice chytré, využívá patici dekodéru na modelu a je opravdu přesně přizpůsobené pro snadnou vestavbu. Toto koupíte:

Dekodér PeLi, jak jej dostanete

Na destičce jsou čtyři piny pro zasunutí do patice, dvě pájecí plošky pro osvětlení kabiny a dvě čelní desky s LED v místech reflektorů.  Vestavbu detailně popisuje návod na stránkách výrobce. Čelní desky jsou dost natěsno a je lepší přece jen závaží trochu zkrátit – na nových modelech asi postačí jen dle návodu, já mám ale na novém pojezdu 40 let starou kastli Zeuke a v ní zalepená různá madla, takže vnitřní prostor je o něco těsnější, než u nových modelů. Nevadí – závaží tedy ven a pokus o vložení:

Umístění v pojezdu

Na první pokus to vypadá dobře. Jdeme skládat dál:

Instalace ze strany delšího představku
Instalace ze strany kratšího představku

Fotky výše jsou už po odbroušení závaží. Čelní desky drží na tenké oboustranné pásce, aby neodstávaly. Protože jsem závaží zkrátil, musel jsem „navarhánkovat“ i spojovací kablík:

Tvarování kabeláže

Vnitřek skříně dostal „co proto“ aby nic nevyčnívalo. Barevné nánosy prozrazují dlouhou historii stroje…

Vnitřek nástavby

Vše se ale povedlo a tak jsem mohl přistoupit k finálnímu sestavení:

Osvětlení kabiny

LED pro osvětlení kabiny se zapojuje přímo na pájecí plošky, omezovací odpor je už obsažen na desce dekodéru. Já jsem pro tento účel využil kousek původní desky s čelním osvětlením.

Připojení osvětlení

Vsuvka – power pack. Měl jsem za to, že se kondenzátor pro překlenutí výpadků k tomuto dekodéru zapojit nedá, ale napsal jsem výrobci a ono to prý jde. Ze spodní strany desky jsou dvě pájecí plošky, ta blíž k čelu je mínus, ta blíž ke středu desky plus:

Sem tedy zapojíte kondenzátor, doporučená kapacita – ehm, no, 1000 uF na 20 V do této mašiny nedáte, tak aspoň něco.

Umístění kondenzátoru v podvozku

V podvozku je místo uprostřed, vývody kondenzátoru jsou vyvedené žlábkem v závaží až nahoru do vybrání v závaží, odtud pokračuje modrý a bílý drát do dekodéru.

Připojení kondenzátoru kablíkem z horní strany

Zkušenost – 100 uF je málo. Málo pro motor, světla vydrží asi vteřinu. Ale závaží jsem obětovat nechtěl.

Drobnost nakonec – LED v dekodéru jsou bílé, pro získání „žárovkové“ barvy světla jsem otvory přelepil maskovací páskou. Pak to má správný šmrnc.

Přelepení otvorů reflektorů maskovací páskou

A tím je hotovo. Model jsem posadil na koleje a na první pokus se choval přesně, jak je v návodu popsáno!

Tři čelní...

Jednotlivá světla jdou zapínat pomocí funkčních tlačítek v několika konfiguracích, komu se to nelíbí, nastaví si vlastní. Pozičky zvlášť, horní reflektor zvlášť, konce zvlášť…

Posun

A na výběr je několik verzí přechodu mezi kombinacemi (pohasnutí, pauza, rozsvícení) a způsobů rozsvěcení světla v kabině. V návodu je vše popsáno. Jediné dvě změny jsem udělal u posunovacího režimu a stavu „obsazené hnací vozidlo“. V původní verzi je v případě posunu rozsvěceno jedno světlo na každé straně, což možná platilo dřív, ale teď jsme v současnosti a potřebujeme to jinak.

Změna je snadná:
CV103 nastavit na 15 (tlačítkem F3 se aktivuje Posun vč. redukce rychlostí a rozsvítí se všechny čtyři pozičky)
CV104 nastavit na 6 (tlačítkem F4 se aktivuje „obsazené hnací vozidlo“ a svítí vždy pravá pozička).

Pak už klidně můžeme vozidlo odstavit a strojvedoucí si může v kabině rozsvítit…

Obsazené hnací vozidlo

Ukázka montáže a svícení v originální konfiguraci ve videu výrobce: https://youtu.be/47hlcyCFwic

Pokračování 10.1.2019, druhá Rosnička
Když říkám, že brzy, tak brzy. Dorazil mi druhý dekodér a nastala ta pravá modelařina. Tato druhá rosnička má původní pojezd Zeuke se závažím pod nápravami a poté, co jsem motor vyměnil za Mashimu 1015, je nahoře volno. Tady žádná patice není a není ani na co dekodér upevnit, musíme si pomoct sami. Nejprve jsem odpájel piny a namísto nich připájel drátky. Na fotce níže zleva: pájecí plošky pro LED osvětlení kabiny (+ a -), oranžová a šedá pro motor, červená a černá přívod z kolejí. 

Zapojení vodičů na plošky dekodéru

Sem se vešlo celkem šest tantalových SMD kondenzátorů po 100 uF, připojeny jsou na plošky dle popisu výše.

Kondenzítory powerpacku

Takhle je to celé složeno, dekodér drží opřený o čelní desku s LED, kde je to lehce přilepené a na kondenzátorech, podlepených oboustrannou páskou nahoře i dole. Opět přibyla LED do kabiny strojvedoucího.

Dekodér v pojezdu Zeuke

Druhá strana taky jen nalepená.

Dekodér v pojezdu Zeuke, druhá strana

A tím je hotovo!

Hotová zelená Rosnička

Obě Rosničky se můžou zapojit do činné služby a současně plně vyhovět předpisům.

Vlak

Polední pauza

Zlámalík Autor článku:

4 komentářů

  1. Miloslav Pokorný
    19. 7. 2020
    Odpovědět

    Dobrý den,
    Super článek. Mohu poprosit o rozměry ozubenych koleček? Děkuji.
    M. Pokorný

  2. Vita Kucera
    1. 8. 2021
    Odpovědět

    Na moji rosnicce je filtr nebo kondik je tam plochy motor pri digitalizaci ten nechat nebo odpajet. Dekuji za odpoved.

  3. Zlámalík
    31. 8. 2021
    Odpovědět

    Doporučuje se odpájet, nějaké odrušení obvykle pak už obsahuje dekodér.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.