Digitalizace Desira Tillig

Desiro od Tilligu je stará záležitost, i když je v různých verzích stále v nabídce. Já měl tento model dlouho uložený v krabici a když na něj došlo, byla to záležitost rozsáhlejší. I když digitalizací bez dalšího zásahu do elektroniky nelze získat tolik funkcí jako u lokomotiv, přesto má smysl se pokusit alespoň o pár úprav.

První a zásadní věc byly prohnuté rámy. Z mně neznámých důvodů se oba zinkové rámy během let prohnuly asi o milimetr až dva. To samozřejmě deformuje skříň a taky to nevypadá nejlíp. Objednal jsem proto náhradní rámy. Rámy pro Desiro RegioJet jsem v nabídce nenašel (i když se asi objednat dají), náhradou posloužily rámy pro Desiro provozovatele Deutsche Bahn, nakonec i RegioJet měl Desira jen „přelepená“ německá.

Druhá věc je sběr proudu – z výroby sbírá vůz proud jen na jedné straně krajních podvozků a na obou stranách středního podvozku, tedy 4 + 4 koly. Snadnou úpravou lze přidat ke sbírání další dvě kola hnacího podvozku a náročnější úpravou se dosáhne sběru z obou stran druhého krajního podvozku.

Třetí věc je instalace dekodéru, powerpacku a pár úprav s tím souvisejících. Dekodér jsem použil MX649 s vodiči – není tam moc místa a je potřeba spoje dobře izolovat proti zkratu. Zvuk pochází ze starého projektu pro Regionovu, jako nejbližší přibližný projev. Podle informace od Jacka je ještě lépe využít dekodér MS550, problémem je ale neexistující zvukový projekt pro tento typ dekodéru i vozidla.

Poslední záležitostí je osvětlení – původní model používá žluté LED, což je špatně. Dál se to ale liší dle data výroby – novější kusy mají pozičky z LED a tedy studeně bílé, starší kusy včetně těch, které používal RegioJet, měly v reflektorech žárovky, tedy teple bílé. Interiér je osvětlen zářivkami. LED jsem upravovat ovšem nemusel, model jsem měl z minulosti už upravený od Zejmiho.

Postup prací

Detailní popisy úpravy a ozvučení má na svém webu kolega Jacek (Petr Smutek) kterému tímto velice děkuji za prošlapání cesty. Z těchto článků jsem také vycházel, zde uvedu jen pár postřehů.

Výměna rámu je snadná – stroj podle Jackova popisu rozebereme, vyjmeme interiér a podvozky a ty budeme dále upravovat pod popisu na Jackových stránkách.

Hnací podvozek s doplněným druhým sběracím plíškem kat. č. 3300045:

Níže běžný podvozek – je potřeba vložit nápravy s izolovanou osou kat. č. 201491 a pro ně zvětšit vybrání v plastu vobou dílech podvozku.

Nehnaný podvozek – zvětšování prohlubní pro izolovaná dvojkolí:

Nehnaný podvozek zespodu po kompletaci:

Vestavba dekodéru je trochu boj, ale jde to.
POZOR – tady jsou drátky v patici omylem v opačném pořadí. Foto jen pro inspiraci.
Černý svazek drátů je napájení a osvětlení druhé poloviny, barevný vede k powerpacku a k reproduktoru.

Dekodér se vejde do prostoru WC.

Je potřeba jen mírně probrat střechu pod krytem klimatizace.

Po zkompletování nebude nic vidět, přes oba hranaté otvory se ještě přesadí horní kryt.

Do přechodového měchu se krásně vejde obrovský powerpack ze dvou kondenzátorů, doplněných o nabíjecí obvod dle doporučení Zimo. Doporučuji zvolit menší (kratší) kondenzátory než jsou zde, aby se pod nimi dalo podvléknout cca 6 drátků a ty měly volný pohyb, zde je to moc natěsno:

Výzvou je pak všechno složit, zejména drátky mezi oběma polovinami jednotky a skrze měch – pod imitací interiéru je v boku kabelový kanálek, ale budete mít co dělat do něj vše našlapat.

Vložený reproduktor a zapojené desky s osvětlením, jsou vidět svazky vodičů mezi polovinami jednotky.

Hotový model se ale odvděčí pěknou jízdou i poměrně reálným zvukovým projevem.

Zlámalík Autor článku:

Napište první komentář

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.