Last updated on 15. 10. 2021
Co není, může být a tak nakonec došlo i na model „šukafonu“, řady 810. Jelikož před nedávnem (leden 2019) Kühn ohlásil záměr vyrábět 810 jako tovární model, mám nějaký rok dva tři na to, abych ten svůj dokončil. S Kocourem se mi to nepovedlo, ale nejsme na závodech…
Protože mám model již skoro čtyři roky ve stadiu hrubé stavby, dám sem jen pár fotek z lepení skříně a sestavení pojezdu, který je naopak dílem velice čerstvým.
Skříň vznikla klasicky ze stavebnice LPH, to asi všichni znají. Výlisek je někde moc silný, což kazí dojem – pluh jsem proto zevnitř zeslabil co to šlo, aby i při pohledu zboku vypadal jako „plechový“ a aby průhledy skrz stupačky neprozrazovaly sílu plastu.
Oproti stavebnici jsem se rozhodl zapustit madla, aby odpovídala originálu a dal si pozor na navázání čela.
A do horního reflektoru přijdou osadit dva světlovody, imitující dvojici reflektorů.
Na modelu je nějaké to tmelení a broušení spojů a propadlin v plastu, ale Surfacer to spraví.
Skříň je tedy prozatím v tomto stavu.
Nyní se přesuneme do současnosti – využil jsem nabídky obchodu pojezdy.eu a koupil stavebnici pojezdu pro tento model od ALS Racing, resp. nyní AL Technologies. Díky výkyvnému uložení náprav je pro tyto dvounápravové stroje ideální. V sáčku dostanete kompletní sadu – od mosazného rámu až po drátky k motoru. Kdo se necítí, může si objednat pojezd složený.
Stavebnice využívá nápravových převodovek se šneky a šnekovými koly v modulu 0,2, které ALS Racing vyrábí, vše je neskutečně drobné a přesné, jak jsme u tohoto výrobce zvyklí. Výhodou stavebnice je prázdný salon,, vše je pod podlahou.
Ke stavbě je dobré mít nějaké to přesné nářadí – výstružník, něco na nalisování setrvačníku, bílou vazelinu, dobré oko. Kola natlačíte v nouzi i rukou, ve stavebnici jsou kola s profilem RP25 (!) a jsou již spojená s poloosou, nasouváte je samostatně do šnekového kola v převodovce. Vedení osy je dobré, ale přesto si dejte pozor na souosost, ať vám kola nepajdají. Podložky, které ve stavebnici najdete, patří mezi kolo a převodovku. Nakonec, detailní návod najdete na webu výrobce.
Oproti fotkám, které má ALS Racing na webu, jsem připájel sběrací plíšky k nápravovým ložiskům shora, takže jsou skryté mezi kolem a podlahou – jednak nejsou vidět, jednak jsou kolmo k rovině výkyvu a tedy lépe pruží, než kdyby byly vedeny zespodu. POZOR – na ložiska musíte plíšky připájet napřed, ne až když je převodovka složená, jinak byste si roztavili plast.
Ale když si dáte pozor a pracujete přesně, za chvíli máte pojezd složený.
Druhou věcí, na kterou si dát pozor, je upevnění motoru. Plastový držák se k motoru šroubuje – seřiďte si rovinu před nalisováním setrvačníku a šroubky dobře utáhněte a zakápněte – pak už se tam budete dostávat špatně.
Všechno sedlo, jen to chtělo mírně srazit hranu výřezu pro setrvačník, ale nic strašného. Proto zkušebně posadíme kastli, abychom se pokochali.
To je prozatím vše a doufám, že se mi podaří model brzy dokončit.
Zdravím modelove železničáře.Ten pojedu je velmi bezvadný ale já používám ha0 a to je problém.Na tu je toho moc málo.S pozdravem BaK
Co je to za stesky?
V H0 jste měli pojezdy už dávno, viz třeba:
Od Pavla Gülicha: http://www.pojezdypg.cz/index.php?id=pojezd-pro-motorovy-vuz-m1520-810-h0
Od PMT: https://www.masinky.cz/produkt/28092-H0-Pojezd-na-motorovy-vuz-M152-810-analog/index.htm